Parijs dreigt met een verbod: verhuurbedrijven van e-scooters scherpen de regels aan
Er zijn 15.000 e-scooters in Parijs – en ze veroorzaken continu problemen. Om een verbod door de stad te voorkomen, gelden er nu strengere regels voor het gebruik van scooters in de Franse hoofdstad. Maandelijks gebruiken zo’n 400.000 mensen de e-scooters in Parijs, alleen al in oktober werden 1,7 miljoen ritten met de scooters gemaakt, aldus ‘Le Parisien’.
Zowel toeristen als Parijzenaars zijn vaak nogal onvoorzichtig in het gebruik van de ongeveer 15.000 e-scooters in Parijs. Om een dreigend verbod te voorkomen, scherpen de verhuurders nu de regels aan. Vanaf maandag moeten gebruikers hun ID scannen bij het registreren. Dit is om ervoor te zorgen dat alleen volwassenen de scooters gebruiken en dat anderen gemakkelijker kunnen worden geïdentificeerd en uitgesloten van verhuur.
Dit moet het ook makkelijker maken om verkeersovertredingen op te sporen met de scooters, die in december ook kentekenplaten krijgen. Scooters die ongebruikt op trottoirs en pleinen rondslingeren, worden in de toekomst sneller opgeruimd en de verhuurders willen daarvoor tweemaal zoveel personeel in dienst hebben.
Met het oog op een dreigend verbod op e-scooters in Parijs zijn de drie verhuurbedrijven zelf actief geworden en hebben ze de stad een pakket maatregelen voorgeschoteld waarmee ze een einde willen maken aan de scooterchaos waar velen over klagen. Talloze ongevallen, rondslingerende scooters, het negeren van verkeersregels door gebruikers en de twijfelachtige milieubalans van e-scooters bezorgen de stad buikpijn.
Of de vergunning voor de drie verhuurbedrijven en hun 5.000 scooters, die in februari 2023 afloopt, wordt verlengd, is nog niet beslist en wordt in het gemeentehuis besproken, zo liet wethouder David Belliard onlangs weten. Een verbod in Parijs kan verstrekkende gevolgen hebben. De beslissing van de stad is van enorm belang voor de grote aanbieders van e-scooters, omdat Parijs wordt beschouwd als ’s werelds belangrijkste stad voor zogenaamde micromobiliteit met elektrisch aangedreven kleine voertuigen, meldt de zakenkrant ‘Les Échos’.
Geeft Parijs de scooters de rode kaart, dan dreigen veel andere steden te volgen, aldus het hoofd van een van de aanbieders. Als de licentie voor Parijs wordt verlengd, willen de aanbieders investeren in verbeteringen – waaronder e-scooters voor gehandicapten en een technologie waarmee snel de op trottoirs liggende scooters kunnen worden gelokaliseerd.
- Parijs dreigt met een verbod: verhuurbedrijven van e-scooters scherpen de regels aan.