Perronaanwijzers NS van wit naar ‘dark mode’: rustiger voor de reiziger en energiebesparend
Het was voor veel reizigers op Utrecht Centraal even wennen toen de eerste proef met de nieuwe stationsborden werd uitgevoerd. “Het bord sprong ineens op zwart,” aldus een verbaasde reiziger die net zijn trein probeerde te halen, aldus mobiliteitsmagazine Pitane Blue. De NS bevestigt dat alle borden op de bijna vierhonderd stations in Nederland eind oktober overstappen op de zogenoemde ‘dark mode’. Daarmee worden niet alleen de treinaanwijzers op de perrons aangepast, maar ook de monitoren in de stationshallen.
Volgens de NS gaat het om een grote verandering die meerdere voordelen met zich meebrengt. Het nieuwe ontwerp moet rustiger ogen, de leesbaarheid voor slechtzienden verbeteren en tegelijkertijd zorgen voor een aanzienlijke energiebesparing. NS rekent erop dat de overstap naar de donkere modus direct 5 procent minder stroomverbruik oplevert.
Wanneer ProRail volgend jaar alle borden daadwerkelijk vervangt, kan dat volgens de berekeningen zelfs oplopen tot een besparing van 30 procent. In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is dit voor zowel NS als ProRail een welkome ontwikkeling.
Bij de proef in Utrecht zijn verschillende varianten van de dark mode getest. De variant die de grootste kans maakt om definitief te worden ingevoerd, heeft een donkerblauwe achtergrond waarop de treintijden in witte letters worden weergegeven. Eventuele vertragingen verschijnen in gele letters. Dat zorgt niet alleen voor een duidelijk contrast, maar geeft volgens omstanders ook een chique uitstraling. Toch blijkt de waarneming afhankelijk van de omgeving. Waar het donkerblauw in de stationshal lichter oogt, lijkt het op de perrons bijna zwart.
Wie regelmatig de trein pakt in het buitenland, zal de veranderingen bij de NS niet als een verrassing ervaren. In landen als Frankrijk, België en Duitsland is het al jaren de standaard dat stationsborden een donkere achtergrond hebben. Daar vallen de witte of gele letters extra goed op en oogt de informatievoorziening rustiger.
NS werkt ook nog aan andere veranderingen. Ook de storingsbalk die onderaan de treintijdenmonitor te zien is, krijgt een nieuw uiterlijk. Daarmee moet de informatievoorziening bij vertragingen of storingen overzichtelijker worden gepresenteerd. Daarnaast kijkt NS naar de manier waarop omroepberichten op stations worden gedaan. Het plan is om vaker berichten in andere talen te laten horen, met name op de stations waar veel buitenlandse reizigers gebruik van maken. Reizigers kunnen dan niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels, Duits of Frans belangrijke mededelingen over hun treinreis volgen. Daarmee hoopt de vervoerder de toegankelijkheid voor internationale passagiers verder te vergroten.
- Perronaanwijzers NS van wit naar ‘dark mode’: rustiger voor de reiziger en energiebesparend. In Frankrijk is een donkere achtergrond op de infoborden al langer gebruikelijk. Foto Pitane Blue.