Personenbusjes als redmiddel voor het openbaar vervoer? ‘De laatste bus moet rijden!’
In alle provincies zijn nieuwe provinciebesturen aangetreden – vaak met een sterk gewijzigde bezetting. Dat betekent dat reizigersorganisaties als Rover meteen aan de bak moeten. Om bijvoorbeeld het openbaar vervoer op de Veluwe op peil te houden, moeten desnoods kleine busjes worden ingezet. Die klemmende oproep gaat reizigersorganisatie Rover doen bij de provincie, aldus De Stentor. Nu vallen er te vaak ritten uit. Het nieuwe provinciebestuur ziet dat er vernieuwende oplossingen nodig zijn.
René Coveen, die namens Rover de belangen van Gelderse reizigers behartigt, maakt zich zorgen over het openbaar vervoer op de Veluwe. “De laatste bus moet in ieder geval rijden’’, komt hij met een speerpunt. “Desnoods als achtpersoonsbusje, waarvoor een personenauto rijbewijs volstaat.’’Buschauffeurs merken dat er geregeld lijnen op de Veluwe uitvallen. Eén ziekmelding kan de dienstregeling flink verstoren. “We krijgen veel klachten over onverwachts uitgevallen bussen’’, zegt Coveen. “Het uitvallen van lijnen wordt geregeld niet tijdig vermeld in reisplanners. En het meest lastigste voor reizigers is uitval van de laatste bus. Want hoe kom je dan thuis?’’
Coveen geeft een inkijkje in het schema van een chauffeur: “Buschauffeurs rijden niet iedere dag op dezelfde tijd dezelfde route. Ze rijden bijvoorbeeld van Apeldoorn naar Zwolle. Van Zwolle naar Nunspeet, van Nunspeet naar Apeldoorn en daar dan een rondje Stadsdienst. En vervolgens nog een op- en neer naar Zwolle. Komt zo’n chauffeur niet in dienst, dan valt zo’n hele rit uit.’’
“Tussen Apeldoorn en Zwolle en tussen Zwolle en Nunspeet rijden meerdere bussen per uur. Maar tussen Nunspeet en Apeldoorn slechts één per uur. Valt zo’n bus uit dan is er voor reizigers een tussenpoos van 2 uur. En het komt ook voor dat er twee bussen achter elkaar uitvallen en dan heb je 3 uur vertraging.’’ Dit soort voorbeelden baren Coveen zorgen. “Iemand die incidenteel van de bus gebruik maakt en een keuze heeft zal gemakkelijker voor de zekerheid van de auto kiezen. Ook omdat dit op afstanden tot 50 kilometer financieel vaak voordeliger is.’’
“De boekhouders bij vervoerders en provincies hebben een soort reflex om bij minder reizigers ook minder bussen te laten rijden. Ritten in de avond en het weekend die uit de dienstregeling gaan. Je krijgt lastig, of niet bereikbare dorpen.” Hij geeft een concreet voorbeeld: “Neem de verbinding tussen Heerde en Apeldoorn. De laatste bus terug was om 23.45 uur. Nu is dat om 21.50 uur. Dan kun je als Heerdenaar niet met een lijnbus naar huis, wanneer je Theater Orpheus wilt bezoeken. Wanneer je om 22.50 uit Apeldoorn weg wil moet je vooraf een haltetaxi reserveren en dan hopen dat deze in Epe op jou staat te wachten.’’
- Personenbusjes als redmiddel voor het openbaar vervoer? ‘De laatste bus moet rijden!’ Foto RRReis.