Première van MOIN in Lüneburg: Daimler Buses bouwt voor het eerst een compleet nieuwe elektrische busremise voor een klant
Een bijzonder moment voor Daimler Buses in Lüneburg: Voor het eerst in haar geschiedenis heeft het bedrijf de opdracht gekregen voor de planning en bouw van een compleet elektrisch busdepot en de volledige laadinfrastructuur als hoofdaannemer. MOIN betekent in Noord-Duitsland ‘goedemorgen’, en ‘hallo’.
De opdrachtgever is de nieuw opgerichte MOIN Mobility Infrastructure und -betriebs GmbH Landkreis Lüneburg, kortweg MOIN GmbH. De ingebruikname van het depot staat gepland voor begin 2026. Het investeringsbedrag voor het totale project bedraagt 9,6 miljoen euro. De symbolische eerste paal voor het vlaggenschipproject, het busdepot, dat vanaf de grond wordt ontworpen en gerealiseerd op een braakliggend terrein, vond plaats op 27 mei 2025 op de toekomstige locatie aan de Gebrüder-Heyn-Straße in het industriegebied aan de haven van Lüneburg. Vanaf 1 januari 2026 neemt MOIN GmbH het volledige lokale openbaar vervoer in de regio Lüneburg en het stadsvervoer over en zal uitsluitend gebruikmaken van de CO2-vrije eCitaro-bussen van Mercedes-Benz.
Daimler Buses draagt de volledige verantwoordelijkheid voor alle plannings- en bouwwerkzaamheden en zal de volledige bouw van het terrein uitvoeren in nauwe samenwerking met ervaren lokale onderaannemers, van civieltechnische werken tot groenvoorzieningen en slagbomen. Het project voor de bouw van de remise in Lüneburg omvat bijvoorbeeld de volledige architectuur, alle structurele en civieltechnische werkzaamheden, de volledige installatie van elektriciteit, elektronica en IT, evenals de laadapparatuur, het laadmanagement en een fotovoltaïsch systeem om een groot deel van de toekomstige energiebehoefte van de nieuwe remise te dekken.
Naast 20 laadpunten voor elektrische bussen zal Daimler Buses ook twee transformatoren installeren, waaronder een overstapstation, een kantoor- en sociaal gebouw, een centrale planningsafdeling, een werkplaats voor elektrische bussen, een wasstraat en voldoende parkeerplaatsen voor bussen en auto’s.
Naast de bouw van de e-busremise zal Daimler Buses in afzonderlijke batches in totaal 20 batterij-elektrische Mercedes-Benz eCitaro solo- en gelede bussen aan MOIN GmbH leveren. De eerste tien elektrische bussen – vijf eCitaro solobussen en vijf eCitaro G gelede bussen – zullen naar verwachting eind 2025 in Lüneburg worden afgeleverd; De overige tien voertuigen – zeven eCitaro’s en drie eCitaro’s G – tegen eind 2026. Ze zijn onder andere uitgerust met twee rolstoelplaatsen, MirrorCam, een 360-graden of 270-graden allround camerasysteem en een scala aan moderne veiligheids- en assistentiesystemen.
De tweedeurs solobussen hebben een vervoerscapaciteit van circa 80 passagiers, terwijl de driedeurs gelede bussen zijn ontworpen voor het vervoer van circa 120 passagiers. De solobussen hebben vijf accupakketten voor een actieradius van 300 tot 350 kilometer, terwijl de gelede bussen met zeven accupakketten een actieradius van 250 tot 300 kilometer bereiken. De voertuigen worden in de busremise opgeladen met een stekker via het elektriciteitsnet. Ter voorbereiding op toekomstige pantograaflaadconcepten zijn ze nu al voorzien van contactrails in het dak.
- Nils Richert, Hoofd Verkoop en Projecten Laadinfrastructuur DACH bij Daimler Buses, MOIN-directeur Nikolas Wenzel, Alex Meier, Werkplaats- en Depotmanager MOIN, Provincieraadslid Jens Böther en Claudia Kalisch, Burgemeester van Lüneburg, waren aanwezig bij de eerste spadesteek.