ProRail-CEO John Voppen: “Nederlands spoor niet bestand tegen sabotage”
Het Nederlandse spoor is op dit moment niet bestand tegen mogelijke sabotageacties. Dat stelt ProRail-topman John Voppen in De Telegraaf. “Ons spoor is gebouwd op efficiency, niet op weerbaarheid”. Voppen reageert daarmee op de waarschuwing van de strategisch directeur van het Oekraïense spoorwegbedrijf Ukrzaliznytsia, Oleg Yakovenko, die op bezoek is in Nederland.
Yakovenko vindt dat Europese landen “radicaal anders moeten gaan denken over weerbaarheid”, in het licht van de toegenomen Russische sabotageacties. Uit ervaring weet hij dat de aanvallen van Rusland op het spoor continu veranderen. Europa zou daar niet genoeg op voorbereid zijn, terwijl het wel meer in het vizier van de Russen komt.
“Ik heb de indruk dat pas toen in Polen drones opdoken, jullie beseften dat de oorlog dichtbij komt”, aldus Yakovenko. Hij wijst tegelijk ook op de drones die de afgelopen weken het luchtverkeer in verschillende Europese landen hebben platgelegd. Tijdens de Navo-top in Den Haag afgelopen zomer kwam het treinverkeer rond Schiphol stil te liggen door brandstichting. Maar van al die incidenten is niet met zekerheid vastgesteld dat Rusland daarachter zit.
Voppen stelt dat ProRail “volop bezig is” met dreigingen, maar niet snel genoeg kan schakelen bij sabotage-incidenten. “Dan moet je de situatie snel kunnen oplossen. Daar is ons systeem niet op gebouwd. Je zult nú moeten investeren als je weerbaar wil worden.” Er zijn volgens hem extra investeringen nodig om het spoor weerbaarder te maken.
“Ook ons spoor moet weerbaar zijn”, reageert demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Infrastructuur, VVD) op X. Hij heeft daarom Christophe van der Maat gevraagd naar de weerbaarheid en militaire mobiliteit op het spoor te kijken. Van der Maat was eerder staatssecretaris van Defensie.
- ProRail-CEO John Voppen: “Nederlands spoor niet bestand tegen sabotage”. Foto ProRail.