Provincie en gemeente komen met eerste alternatieven voor verbreding A27 zonder aantasting bos bij Amelisweerd
De provincie en de gemeente Utrecht hebben voorstellen gedaan om de capaciteit van de A27 te vergroten zonder de tunnelbak bij de ‘bottle-neck’ Amelisweerd te verbreden. Er zouden verschillende opties zijn waarbij “geen extra asfalt” nodig is en het bestaande bos op die plek niet wordt aangetast.
Rekeningrijden, betere openbaar vervoer- en fietsnetwerken, financiële prikkels om buiten de spits te reizen, verlaging van de maximumsnelheid naar 80 kilometer per uur op delen van de Ring en uitbreiding van het aantal rijbanen in de bestaande tunnelbak bij Amelisweerd. Het zijn enkele van de maatregelen die de provincie en de gemeente Utrecht inmiddels hebben gepresenteerd voor de A27.
Voor het plan spraken de gemeente en provincie met verschillende deskundigen en betrokkenen. De opties zijn gebaseerd op drie uitgangspunten: het verminderen van de groei van het autoverkeer, het verhogen van de capaciteit van de Ring binnen de bestaande bak bij Amelisweerd en het beter benutten van omliggende wegen.
Een verbreding van de A27 lost de problemen op de Ring Utrecht en de snelwegen daaromheen niet op, zo stellen gemeente en provincie. Vooral doordat de druk op de woningmarkt groot is en er nieuwe woongebieden staan gepland, zoals Groot Merwede en Rijnenburg. Ook na uitvoering van het tracébesluit zal het verkeer vast komen te staan. Er moet op een andere manier naar mobiliteit worden gekeken, is de conclusie van de regionale overheden.
“Veel van het autoverkeer dat nu over de A27 rijdt, komt uit de stad of uit de buurt”, stelt gedeputeerde Arne Schaddelee in het vakmagazine Cobouw. “Als we die mensen kunnen stimuleren om met het ov of met de fiets te gaan, of waar mogelijk een andere route te kiezen, dan is extra asfalt niet nodig. En hoeven we niet te tornen aan Amelisweerd, een groene uitvalsbasis waar veel inwoners van stad en provincie aan gehecht zijn.”
De provincie en gemeente staan al langer niet meer achter de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, mede door protesten tegen de kap van monumentale bomen. Toch werd in 2020 het plan door de toenmalige minister van Infrastructuur en Waterstaat omgezet in een tracébesluit. In het regeerakkoord van het kabinet-Rutte IV werd wel afgesproken dat de regio een alternatief plan mocht ontwikkelen. De eerste aanzet voor dat plan ligt er nu.
De komende maanden onderzoekt de regio de effecten van de voorstellen op de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de woongebieden rond de Ring. Op basis hiervan wordt het alternatieve plan voor de A27 definitief samengesteld.
- Provincie en gemeente komen met eerste alternatieven voor verbreding A27 zonder aantasting bos bij Amelisweerd. Foto Rijkswaterstaat.