Provincie Zeeland wil Europees geld voor trein tussen Terneuzen en Gent
Europa moet meebetalen aan de treinverbinding tussen Gent en Terneuzen. Dat vindt de provincie Zeeland, meldt Omroep Zeeland. En daarom ondersteunt de provincie de subsidieaanvraag die North Sea Port en de Nederlandse en Belgische infrabeheerders ProRail en Infrabel doen bij de Europese Commissie. In eerste instantie zou het gaan om een goederenspoorverbinding, maar later moet ook reizigersvervoer tussen de beide steden mogelijk worden.
Harry van der Maas, de gedeputeerde Vervoer van de provincie, verwacht niet dat Europa met een grote zak geld komt. De Europese subsidie is vooral nodig om in de aanloopfase onderzoek te doen: “Je kunt natuurlijk ja zeggen tegen de aanleg van een spoorweg, maar dan moet je wel eerst goed onderzoek hebben gedaan. Daar is veel data en veel geld voor nodig.”
De Nederlandse financiering is inmiddels rond, de Belgische nog niet. De totale kosten van het nieuwe spoortraject bedragen ongeveer 210 miljoen euro. Het is de bedoeling dat Nederland en België ieder de helft betalen. Als de EU met geld over de brug komt, kan België niet achterblijven, is de gedachte van de provincie Zeeland.
De spoorlijn is belangrijk voor onze economie, de leefbaarheid en de bedrijven”, zegt Van der Maas. De gedeputeerde wil dat de lijn Terneuzen-Gent er snel komt. De verbinding is in eerste instantie bedoeld voor vervoer van goederen, maar de wens bestaat om ook passagiers per trein tussen de twee steden te laten rijden. “Als je het spoor aanlegt, hou er dan rekening mee dat we in de toekomst ook personenvervoer kunnen faciliteren”, zegt de gedeputeerde. “Dat is nog steeds een grote wens, zowel aan Belgische zijde als bij ons.”
- Provincie Zeeland wil Europees geld voor trein tussen Terneuzen en Gent. Illustratie: Project Gentse Kanaalzone.
Chris Laarman
januari 11, 2023 @ 5:18 pm
De tekst wekt de schijn, dat er nog geen spoor ligt tussen Gent en Terneuzen. Het afgebeelde kaartje toont in rood wat aangelegd moet worden, en in grijs wat er al ligt.
Die bestaande lijn wordt nu uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer. De baanvaksnelheid is volgens de Netverklaring 2023 v1.2 60km/h, in mijn herinnering slechts 30 of 40km/h.