Reizigersorganisatie Rover blijft zich verzetten tegen spitsheffing NS
Rover verwerpt nog steeds de NS-plannen om een spitsheffing in te voeren, zelfs al heeft NS de toeslag al iets omlaag geschroefd: “een slecht plan iets minder slecht maken, verandert niet dat het een slecht plan is.”
Als onderdeel van het nieuwe contract dat het Rijk met NS afsluit, zou NS vanaf 2026 een spitsheffing – volgens NS CEO Koolmees hardnekkig ‘tariefdifferentiatie’ genoemd – mogen invoeren. Daarvoor is NS met een vreselijk ingewikkeld plan gekomen bestaande uit druktetoeslagen en kwaliteitstoeslagen waardoor de spitsreiziger tientallen procenten duurder uit is. Na forse kritiek van de Tweede Kamer spreekt NS – in een poging haar plannen enigszins ongeschonden over de bühne te brengen – nu over een toeslag van maximaal €2,50 per reis.
Veel is nog onduidelijk. Zo zou NS met een eerder genoemde toeslag van 4 euro financieel precies uitkomen, door nu te spreken over een lagere toeslag zouden dus elders de prijzen verhoogd moeten worden. Daarover wordt nu met geen woord gerept. Over de kwaliteitstoeslag, die reizigers bij een korte overstap zouden moeten betalen, wordt nu in het nieuwe voorstel niet meer gesproken. Reizigers op trajecten met een overstap zouden alleen een kleine korting krijgen. Een officieel voorstel ligt er ook nog niet.
Wat Rover betreft wordt het hele gesprek over spitstoeslagen gestaakt. “De trein is in Nederland al duur genoeg. Willen we nu echt de leraar en de zorgmedewerker die in de spits reizen moeten hiervoor straffen? Of hopen we dat deze mensen voortaan dan maar met de auto reizen en ongewild bijdragen aan het vastlopen van de steden en het niet halen van de milieu-afspraken?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af.
- Freek Bos: “Willen we nu echt de leraar en de zorgmedewerker die in de spits reizen moeten hiervoor straffen?” Foto Rover.