Reizigersorganisatie Rover zoekt vrijwilligers die in themagroep Gedeelde Mobiliteit meedenken over nieuwe vormen van mobiliteit
“Deelfietsen, deelscooters, deelauto’s.. vervoer wordt meer en meer gedeeld. Als reizigersvereniging wil Rover ook graag opkomen voor de belangen van de gebruikers van deelvervoer. Denk je met ons mee?” Deze oproep deed de reizigersvereniging afgelopen week aan haar leden. “Onze vrijwilligers vormen de kern van onze vereniging. Zij denken mee over verbeteringen in het OV in hun regio of houden zich bezig met een specifiek onderwerp – uiteraard met ondersteuning van het landelijk kantoor. Onze themagroepen bestuderen en behartigen specifieke onderwerpen en vormen zich een visie die zelfstandig worden uitgewerkt. De nieuwe themagroep Gedeelde Mobiliteit gaat actuele ontwikkelingen bespreken, ideeën uitwisselen en zich richten op de ontwikkeling van een reizigersvriendelijke visie op deelmobiliteit.”
“Een belangrijke opdracht, want duurzaam deelvervoer is in opkomst. Van oudsher houdt Rover zich bezig met de trein, de tram en de bus. Maar daar kwamen afgelopen jaren steeds meer vormen bij: de hubtaxi, de OV-fiets en de deelauto zijn een paar voorbeelden. De toekomst zal nog veel meer vormen brengen, zoals free floating fietsen en scooters.” De eerste bijeenkomst van de nieuwe groep wordt in september gehouden.
“Voor het reguliere openbaar vervoer is er een wettelijk adviesrecht en vertegenwoordigt Rover de reizigers in overleg met overheden en vervoersbedrijven,” merkt Treinreiziger.nl op. “Voor deelvervoer – zoals deelfietsen (o.a. de OV-fiets), deelauto’s, initiatieven zoals de Gronings-Drentse hubtaxi of Zeelandse haltetaxi, deelscooters – is er nog geen georganiseerde inspraak. Voor de verkenning naar publieke mobiliteit, die het Rijk laat uitvoeren, heeft Rover gepleit voor een wettelijk regeling. “Het is een logische keuze. Er moet voor gezorgd worden dat de consument gehoord kan worden”, zegt directeur Freek Bos van Rover.
Volgens Bos is Rover voorstander van duurzame vormen van deelvervoer en wil de vereniging graag de gebruikers vertegenwoordigen. “De reden ervoor is eigenlijk simpel, er zitten reizigers in.” Volgens Bos vervaagt de grens tussen het klassieke openbaar vervoer en de zogeheten publieke mobiliteit, waar deelmobiliteit en vervoer zoals Wmo-vervoer onder valt. “We maken het onderscheid eigenlijk niet meer. Soms gaat het over OV-fietsen, soms is het Wmo-vervoer en dan weer de hubtaxi. Of het nou ov is of niet, maakt voor de reiziger niet uit. Die wil gewoon van A naar B.”
Treinreiziger.nl merkt terecht op dat “het deelvervoer soms commercieel, soms een door de overheid geregelde voorziening is. Meest bekende en een van de oudst bestaande vormen van deelvervoer is de OV-fiets van de NS. Voor zakelijke klanten heeft het spoorbedrijf daarnaast NS Go waar ook deelscooters en deelauto’s worden aangeboden, die wel door andere bedrijven, zoals Greenwheels (auto’s) worden geleverd. Vrijwel alle initiatieven voor deelfiets, -scooter en -auto zijn commercieel, ook die van de NS. De provinciale hub- en haltetaxi’s rijden onder een concessie van de regionale overheden en zijn dus geen commerciële initiatieven.”
- Rover-directeur Freek Boswil reizigers in het deelvervoer vertegenwoordigen en zoekt vrijwilligers die in themagroep Gedeelde Mobiliteit meedenken over nieuwe vormen van mobiliteit. Redactiefoto.