Rover: “Geduld treinreiziger wordt opnieuw verder op de proef gesteld”
NS en ProRail waarschuwen voor een pittig najaar met veel vertragingen. Maar Rover hekelt het feit dat er desondanks nog steeds een toeslag geldt voor de meest onbetrouwbare spoorlijn: de HSL. Wel is er een start gemaakt met een verbeterplan.
Sinds 2023 hebben veel reizigers te maken met vertragingen en uitval van treinen. Ook voor dit jaar hebben NS en ProRail de verwachting uitgesproken de afspraken met het Rijk niet te halen. Er is inmiddels wel een start gemaakt met een verbeterplan, dat er op aandringen van Rover kwam. Zo gaan NS en ProRail aan de slag met het verminderen van het aantal defecte treinen, het beperken van hinder door werkzaamheden en het versneld oplossen van problemen op het spoor.
Eén van de grootste boosdoeners van de slechte prestaties is de HSL, waar treinen wegens constructiefouten op meerdere plekken met beperkte snelheid moeten rijden. Reden voor Rover om herhaald te pleiten voor het tijdelijk afschaffen van de toeslag. “Het duurste treinkaartje is voor de meest onbetrouwbare lijn van Nederland, dat kun je reizigers toch niet verkopen?”, vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af.
Extra wrang is dat NS recent een forse prijsverhoging heeft aangekondigd die naar verwachting van Rover kan oplopen tot 11%. Rover roept de politiek op om maatregelen te nemen. “Juist nu er extra geduld wordt gevraagd van de treinreiziger is een zeer forse prijsverhoging wel een heel lelijke boodschap”, stelt Freek Bos. “Het openbaar vervoer is van groot belang om ons land in beweging te houden, de trein moet betrouwbaar én betaalbaar zijn.”
- Rover: “Geduld treinreiziger wordt opnieuw verder op de proef gesteld”. Redactiefoto.