Rover: “Wissel niet meer in december van busvervoerder!”
Reizigersorganisatie Rover pleit ervoor nooit meer in december van vervoerder te wisselen. En doet dat met name met het voorbeeld van Qbuzz in Zuid-Holland. “Zolang Qbuzz nog geen betrouwbare dienstregeling kan bieden in Zuid-Holland zouden reizigers gecompenseerd moeten worden, bijvoorbeeld door langer gratis reizen aan te bieden.” Maar ook in de provincie Fryslân verliep de overstap van Arriva op Qbuzz verre van soepel.
Sinds Qbuzz in december in Zuid-Holland het stokje van Arriva heeft overgenomen, stelt Rover, krijgen reizigers te maken met grote vertragingen en uitgevallen ritten. Omdat de busdienst deels tijdelijk met touringcars wordt gereden, zijn er bovendien problemen voor reizigers die een gelijkvloerse instap nodig hebben. Tot en met 5 januari mochten reizigers ter compensatie gratis reizen. Op maandag 6 januari stromen de klachten echter nog altijd binnen bij Rover. “Als je niet levert wat je hebt beloofd, zou het gratis moeten blijven” vindt Rover-directeur Freek Bos.
De problemen bij Qbuzz komen voor een groot deel door het faillissement van busproducent Van Hool, waardoor nieuwe bussen niet geleverd konden worden. De problemen staan echter bepaald niet op zichzelf. Toen Arriva in december 2023 het Overijsselse busvervoer overnam van Keolis, ontstond vergelijkbare chaos. Ook in Flevoland en de Zaanstreek, waar vervoerder EBS de concessie kreeg, waren de problemen groot. Door een tekort aan chauffeurs en materieel vielen maandenlang te veel bussen uit.“
Reizigers horen geen last te hebben van de komst van een nieuwe vervoerder, de bedoeling is juist dat zij profiteren van een goed aanbod”, zegt Freek Bos. “Maar het wisselen van busvervoerder blijkt keer op keer een te complexe operatie om zonder overlast uit te voeren.”
Zo ziet de nieuwe vervoerder pas kort voor de start hoeveel van de overgenomen medewerkers er daadwerkelijk inzetbaar zijn en hoeveel er ziek zijn. Sommige medewerkers kiezen ervoor bij hun vertrekkende werkgever te blijven. Vervolgens moeten in één nacht van zaterdag op zondag alle bussen, chauffeurskleding, dienstroosters, ziektedossiers en software overgedragen worden. En dat in combinatie met de start van een nieuwe dienstregeling. In een tijd met korte dagen, relatief veel reizigers en kans op storm, wind, water en sneeuw.
Rover pleitte er vorig jaar al voor om de risico’s te beperken door de wisseling voortaan net voor de zomer te laten plaatsvinden. De examens zijn dan net voorbij, er zijn minder reizigers, het weer is gunstig en de vakantiedienstregeling biedt ademruimte. De oude dienstregeling zou hierbij van kracht moeten blijven en het oude materieel ook: door minimaal 6 maanden met de oude bussen te blijven rijden wordt het risico op te late leveringen of problemen met nieuwe bussen opgevangen.
Rover krijgt de nodige bijval voor het pleidooi. Frederik Zevenbergen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, noemt de wisseling in december tegenover het AD “gekkenwerk”. Provincie Noord-Brabant heeft al van december afgezien en start de nieuwe concessie voor Zuidoost-Brabant in de zomer van 2029
- Rover: “Wissel niet meer in december van busvervoerder!” Qbuzz hade een problematische concessiestart in Zuid-Holland en zoals hier in Friesland. Redactiefoto.