Samenwerking Translink en Bunq mislukt: OV-pas op de lange baan
De introductie van de nieuwe OV-pas, die bedoeld was om het reizen met het openbaar vervoer in Nederland gemakkelijker te maken, loopt forse vertraging op. De oorzaak ligt in een conflict tussen Translink, de organisatie achter de OV-chipkaart, en onlinebank Bunq. De partijen liggen overhoop vanwege financiële kwesties, wat ertoe heeft geleid dat de samenwerking tussen hen abrupt is beëindigd. Hierdoor zal de geplande lancering van de OV-pas, die dit najaar al beschikbaar zou zijn voor reizigers, waarschijnlijk aanzienlijk later plaatsvinden.
Translink, bekend van de uitgifte van de OV-chipkaart, had in Bunq een partner gevonden om de technologische infrastructuur van de nieuwe ov-pas te ontwikkelen. Deze OV-pas zou niet alleen een nieuw betaalmiddel zijn voor het openbaar vervoer, maar ook gekoppeld worden aan bankrekeningen die door Bunq beheerd zouden worden. Dit innovatieve project was bedoeld om het betaalgemak voor reizigers te vergroten, door naadloos digitaal betalen mogelijk te maken.
Het conflict tussen de twee partijen draait om geld. Volgens informatie van NRC, dat inzage kreeg in interne documenten ivan Bunq, heeft de bank extra geld gevraagd van Translink. De reden hiervoor zou zijn dat de salariskosten bij Bunq zijn gestegen, wat de kosten voor het project hoger maakte dan oorspronkelijk begroot. Translink weigerde echter om aan deze nieuwe financiële eisen te voldoen. Een woordvoerder van Translink verklaarde dat de kostenstijgingen buiten de oorspronkelijke afspraken vallen en dat de organisatie niet bereid is om meer te betalen dan was overeengekomen.
Naast de financiële onenigheid lijken er ook fundamentele verschillen te zijn tussen de twee bedrijven. Translink heeft aangegeven dat de partijen te veel van elkaar verschillen om op lange termijn succesvol samen te kunnen werken. Dit verschil in visie en werkwijze heeft bijgedragen aan de beslissing om de samenwerking te beëindigen. De beëindiging van de samenwerking betekent dat Translink nu gedwongen is om op zoek te gaan naar alternatieve partners en oplossingen om de OV-pas alsnog op de markt te brengen.
De vertraging van de nieuwe ov-pas komt op een ongelegen moment voor de Nederlandse ov-sector. De introductie van de OV-pas was onderdeel van een bredere strategie om het openbaar vervoer in Nederland te moderniseren en toegankelijker te maken. Reizigers zouden met de OV-pas gemakkelijk en snel kunnen betalen, zonder afhankelijk te zijn van andere betaalmethoden zoals de huidige OV-chipkaart of pinpas. Nu deze plannen vertraging oplopen, zullen reizigers waarschijnlijk langer moeten wachten op verbeteringen in het OV-betalingssysteem.
Translink heeft laten weten dat ze de planning van de uitrol van de nieuwe OV-pas moet herzien. Hoewel er nog geen nieuwe datum is genoemd voor de lancering, is het duidelijk dat het project aanzienlijke vertraging oploopt. Dit betekent dat reizigers mogelijk tot 2025 of later moeten wachten voordat ze gebruik kunnen maken van de nieuwe betaalmethode.
- Samenwerking Translink en Bunq mislukt: OV-pas op de lange baan. Foto NS.