Schiphol: van beste vliegveld ter wereld naar lachertje in de luchtvaart – 1
Ooit keek de luchtvaartwereld begerig naar Schiphol, nu is het overvolle vliegveld een baken van wanbeleid. Hoe kon het zo misgaan met wat nog niet zo lang geleden een van de beste luchthavens ter wereld werd genoemd, vroeg Herman Stil van het Parool zich af.
Hoewel in de drukke coronazomer van 2021 voldoende alarmbellen afgingen, liep het afgelopen week alsnog volledig spaak op Schiphol. Een combinatie van grote drukte, personeelstekorten en een wilde staking – maar vooral ook jarenlange laksheid – betaalde zich uit in urenlange vertragingen en annuleringen.
Druktechaos op Schiphol is niet nieuw. De luchthaven – door de jaren heen onder meer verkozen tot beste luchthaven ter wereld en meermaals tot beste van Europa – kampt al jaren met ruimtegebrek in de vertrekhallen, lounges en op de platforms. In 2017 werd zelfs een tijdelijke vertrekhal bijgebouwd om de groeiende passagiersstroom op te vangen. Die hal staat nog altijd overeind maar kan nauwelijks worden gebruikt omdat – oh voorzienigheid – de veiligheidscontroles er zijn weggehaald.
Een permanente oplossing had al een jaar in gebruik moeten zijn, maar de nieuwe A-pier staat onafgebouwd stof te verzamelen door een ruzie tussen aannemers en opdrachtgever Schiphol.
De bijbehorende A-terminal had volgens planning volgend jaar in gebruik genomen moeten worden, maar is nog niet eens aanbesteed. Schiphol heeft die investering in coronatijd opgeschoven naar de tweede helft van dit decennium.
Meer ruimte is broodnodig, ook al zit Schiphol nagelvast aan de grens van 500.000 vluchten per jaar – in de toekomst: 540.000. Luchtvaartmaatschappijen beantwoorden die beperking met aanschaf en inzet van vliegtuigen meer reizigers kunnen vervoeren. Als niet snel wordt ingegrepen op de luchthaven, zal de bijbehorende passagiersgroei tot permanente drukteproblemen leiden.
Niet alleen de bouwplanning loopt mis. Pal in de drukke meivakantie zijn twee veelgebruikte landingsbanen vanwege groot onderhoud geheel of deels buiten gebruik. Terecht beklagen luchtvaartmaatschappijen zich daarover, alhoewel ze er al sinds vorig najaar van op de hoogte zijn. Banen op Schiphol zijn sowieso opvallend vaak buiten gebruik voor onderhoud, mede door het intensieve gebruik ervan. Nu had Schiphol alle ruimte en landingsbanen van de wereld kunnen hebben, maar die zouden volgens vliegveld en maatschappijen met de huidige personeelstekorten niet gebruikt kunnen worden.
- Schiphol: van beste vliegveld ter wereld naar lachertje in de luchtvaart. De drukte is slechts één van de vele problemen. Foto Schiphol.