Solaris verkocht onlangs zijn 2000e elektrische bus
De afgelopen jaren heeft er een ingrijpende e-mobiliteitsrevolutie plaatsgevonden. Enkele jaren geleden kozen slechts enkele ov-bedrijven ervoor om hun busvloten te elektrificeren. De overgrote meerderheid van de routes werd uitgevoerd door bussen met conventionele aandrijvingen. In 2012 reden er slechts 15 elektrische bussen door de straten van Europese steden. In 2021 was elke vierde nieuw geregistreerde bus in West-Europa elektrisch.
In de afgelopen weken tekende Solaris een contract voor zijn 2000e elektrische bus, wat bevestigde dat het pad dat jaren geleden is gekozen, het juiste is. “We hebben lang geïnvesteerd in e-mobiliteit: we hebben nieuwe modellen van e-bussen ontworpen, elektrische aandrijftechnologieën ontwikkeld en initiatieven ondersteund die gericht zijn op de transitie naar emissievrij vervoer. Vanaf het begin hebben we benadrukt dat dit de juiste richting is voor de ontwikkeling van moderne stedelijke vervoerssystemen,” vatte Javier Calleja, CEO van Solaris Bus & Coach, samen.
“Tegenwoordig maken elektrische bussen van Solaris deel uit van het dagelijks leven van de inwoners van meer dan 100 Europese steden en dat maakt ons buitengewoon trots. We zijn dankbaar voor elk van deze 2000 bestellingen en we willen ook onze medewerkers bedanken voor het werk dat ze hebben gestoken in het ontwerpen, produceren en onderhouden van de voertuigen”.
Bestellingen voor deze indrukwekkende 2000 emissievrije elektrische Urbino-voertuigen zijn geplaatst door vervoerders uit meer dan 140 steden in 21 Europese landen. Meer dan 1300 voertuigen uit deze pool zijn al afgeleverd en verduurzamen het ov. Dit jaar of in de jaren daarna worden nog eens 700 elektrische units geproduceerd. Elektrische Urbino-voertuigen ondersteunen modern en milieuvriendelijk vervoer in steden als Berlijn, Bolzano, Brussel, Cluj-Napoca, Krakau, Landshut, Madrid, Milaan, Oslo, Parijs, Warschau en Venetië – om er maar een paar te noemen.
Solaris begon zijn reis op batterijen in 2011, toen de eerste 8,9-meter lange elektrische Urbino-bus werd gelanceerd. De elektrische bus Urbino 12 wordt sinds 2012 geproduceerd. Een jaar later werd de gelede elektrische bus Urbino 18 onthuld. In 2019 werd een platform ontwikkeld voor de dubbelgelede Urbino 24 electric en in 2020 werd de Urbino 15 LE electric gelanceerd als de eerste Intercity e-bus in het elektrische gamma van Solaris. In 2021, 10 jaar na de lancering van zijn voorganger, werd onze nieuwste elektrische bus aan het publiek voorgesteld: de Urbino 9 LE electric.
Wat het aanbod van Solaris zo uniek maakt, is het universele karakter van zijn e-bussen in combinatie met een aanpak op maat. Met uitgebreide ervaring in de samenwerking met klanten uit heel Europa, weet het bedrijf heel goed dat het proces van overstappen op emissievrije voertuigen voor elk van hen anders is en dat er geen pasklare oplossing is. Daarom ondersteunt Solaris vervoerders al in de fase van het plannen van hun vloottransformatie. Het bedrijf deelt zijn kennis en competentie en stelt haalbaarheidsrapporten op voor zijn klanten waarin de beste opties voor individuele routes worden voorgesteld, en stelt tegelijkertijd oplossingen voor die de vloot die in een specifiek gebied actief is, aanvullen. Tegenwoordig produceert Solaris jaarlijks meer dan 1500 bussen, waarvan bijna de helft met volledig of gedeeltelijk elektrische aandrijving.
Bekijk hier de video: https://www.youtube.com/watch?v=Ftj5KYLraS8
- Solaris verkocht onlangs zijn 2000e elektrische bus. Ook in de MIVB-busgarage in Brussel zijn Solaris e-bussen te vinden.