Soline Whooley (FlixBus): “Touringcars beter integreren in steden en het stedelijk OV”
Nog niet zolang geleden schreef de Vervoerregio Amsterdam in haar nieuwsbrief over de populaire langeafstandsbus en dat die goed moest worden ingepast in het openbaar vervoer in de stad. De populariteit van de langeafstandsbus groeit, aldus de Vervoerregio. Daardoor komen er meer lijnen en meer reizigers. “We zien een duidelijke toename in het aantal aanvragen voor een ontheffing,” aldus Farshad Bashir, strategisch adviseur openbaar vervoer bij de Vervoerregio Amsterdam. “Dat is een goede ontwikkeling, maar vraagt ook om een goede samenwerking in de stad.” Daarnaast wordt gekeken naar hoe reizigers makkelijker hun langeafstandsbus kunnen vinden. Bijvoorbeeld via reisapps. “Het zou mooi zijn als de aanbieders van de langeafstandsbus zich aansluiten bij de landelijke informatiekanalen, zodat je je busrit kunt plannen net als je trein of tram.”
De Vervoerregio ziet de langeafstandsbus als een interessante aanvulling op het mobiliteitssysteem. “Meer keuze kan voor de reiziger een uitkomst zijn,” concludeert Farshad. “Tegelijkertijd vraagt dit om duidelijke afspraken met gemeenten en vervoerders zodat de langeafstandsbussen goed ingepast worden in het openbaar vervoer en de stad. Daarom is duidelijke afstemming met alle partijen belangrijk.”
Op Busworld Europe, waar het FlixBus Benelux team op 6 oktober hun 10-jarig bestaan vierde, kwam een echo van de woorden van Farshad Bashir van Soline Whooley, EU Public Affairs van FlixBus, in de paneldiscussie over stdelijke toegankelijkheid voor touringcarbedrijven. Whooley benadrukte een cruciaal punt: steden mogen de touringcars niet over het hoofd zien bij het vormgeven van hun stedelijke mobiliteitsstrategieën. Elk jaar reizen miljoenen passagiers per langeafstandsbus van stad naar stad – een vervoermiddel dat niet alleen betaalbaar, maar ook milieuvriendelijk is.
“Om touringcars echt te integreren in de stedelijke eco- en vervoerssystemen en in te spelen op de behoeften van reizigers, moeten we nauw samenwerken met steden om te zorgen voor: centraal gelegen halteplaatsen voor langeafstandsbussen, betere intermodale verbindingen en veilige, schone en gastvrije voorzieningen – met essentiële voorzieningen zoals bankjes, abri’s, toiletten en verkoopautomaten.”
“Naast de toegang tot stations zijn er nog een aantal andere uitdagingen. Lokale regels veranderen voortdurend en inconsistenties in heel Europa maken het zowel voor vervoerders als reizigers moeilijker. Er is zeker ruimte voor verbetering – en samenwerking – in de komende jaren.”
- Soline Whooley: “Touringcars beter integreren in steden en het stedelijk OV”. OV- en langeafstandsbusknooppunt Amsterdam Sloterdijk is daar een goed voorbeeld van. Redactiefoto.