Startsein gegeven voor onderzoeken aanleg Nedersaksenlijn
Maandag nam demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen met het lanceren van de onderzoeken die moeten leiden tot de aanleg van de Nedersaksenlijn de volgende stap in de aanleg van die deels nieuwe spoorverbinding tussen Groningen, Emmen en Twente. De Nedersaksenlijn zorgt voor een betere bereikbaarheid van Noord- en Oost-Nederland. Voor de Nedersaksenlijn is ruim 2 miljard euro beschikbaar. Het is de bedoeling de voorkeursbeslissing in 2028 te nemen. De Nedersaksenlijn is de spoorlijn tussen Groningen en Twente. Tussen Veendam en Stadskanaal ligt nu een museumspoorlijn. Tussen Stadskanaal en Emmen ligt nog geen spoor. Het traject tussen Veendam en Emmen is ongeveer 45 kilometer lang.
Aartsen: “De Nedersaksenlijn is méér dan een spoorlijn. Het biedt nieuw perspectief. Inwoners kunnen straks makkelijker naar school of naar een ziekenhuis en kunnen makkelijker op hun werk komen. Het gebied wordt ook aantrekkelijker voor bedrijven om zich te vestigen. En er liggen grote kansen voor woningbouw.”
ProRail CEO John Voppen gaf aan dat er de komende tijd vooral veel onderzoek wordt gedaan. “We verkennen bijvoorbeeld welke dienstregeling er gereden gaat worden, waar het spoor straks precies komt te liggen en welk effect deze keuzes hebben. Maar ook welke stations er komen en waar, welke stations worden aangepast en hoe we het beste spoorkruisingen met wegen kunnen inrichten.”
De Nedersaksenlijn gaat naar verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de bereikbaarheid in Noord- en Oost-Nederland. Daarmee zal de spoorlijn bijdragen aan het structureel vergroten van de brede welvaart in het omliggende gebied, is de verwachting.
- Startsein gegeven voor onderzoeken aanleg Nedersaksenlijn. De stippellijn uiterst rechts is de Nedersaksenlijn. Illustratie ProRail.