Taxidemonstratie ‘Brussels World Strike’ op 8 september lijkt vorm te krijgen
Al geruime tijd circuleren op verschillende taxi- en social media- websites verschillende oproepen aan Europese taxibedrijven en taxiorganisaties om hun Brusselse collega’s op donderdag 8 september te steunen in de ‘Brussels World Strike’. Hoewel het doel van deze ‘giga-demo’ meer Europees is, wordt die dag vanaf 9.00 uur als ‘wereldstaking’ aangekondigd met een demonstratieve tocht vanaf het Brusselse Noordstation door het centrum van Brussel en waarschijnlijk in de richting van de EU-commissie aan het Schumanplein.
Verschillende Brusselse taxibedrijven en chauffeursverenigingen zoals vooral Elite Taxi Belgium en de BTF, Brussels Taxi Federation organiseren deze internationale taxidemonstratie en hebben collega’s uit het buitenland van harte uitgenodigd om deel te nemen. Hoewel de Belgische nationale vereniging GTL Taxi nog geen steun heeft uitgesproken voor deze demonstratie (zoals een flink aantal andere Europese taxifederaties), is de oproep ondertekend door verschillende taxifederaties en vakbonden in Frankrijk (met name uit Parijs), Italië, Groot-Brittannië, Zwitserland, Spanje en Portugal.
Aanleiding voor deze demonstratie is de ‘Uber Files’, een enorme hoeveelheid interne documenten uit 40 landen en uit de periode 2013 tot 2017 die Marc MacGann, een voormalig en belangrijk lobbyist voor Uber, naar de Britse krant The Guardian lekte. Uit onderzoek van het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) blijkt dat er waarschijnlijk in elke EU-lidstaat ernstige overtredingen van de mededingingsregels hebben plaatsgevonden ten gunste van Uber. “Wij, Europese taxi’s, eisen dat het hele Uber Files-schandaal wordt onderzocht!” stellen de organisatoren. “Voormalig EU-commissaris voor Mededinging en vicevoorzitter van de Europese Commissie, Neelie Kroes uit Nederland, was er nauw bij betrokken. Deze voormalige topfunctionaris, die nog steeds voor het Amerikaanse bedrijf Uber werkt, wordt sterk verdacht van beïnvloedingsactiviteiten en illegale belangenverstrengeling.” De organisatoren beweren dat “deze activiteiten van invloed kunnen zijn op alle machtsniveaus, zowel uitvoerend, wetgevend als administratief.”
“Daarom willen we een vraag stellen aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, aan Margrethe Vestager, EU-commissaris voor Mededinging, aan Nicolas Schmit, EU-commissaris voor werkgelegenheid en sociale rechten, en aan Adina Vălean, commissaris voor vervoer. De organisatoren van de demo “zouden graag willen weten wat de bedoelingen van de EU Commissie zijn en hoe zij van plan is te reageren op de CIJI-onthullingen. Taxi’s in Europa en de rest van de wereld eisen onderzoek op zowel Europees als lidstaatniveau. Er moeten strenge sancties en compenserende maatregelen worden genomen.”
“Het belangrijkste doel van onze demonstratie op 8 september is ervoor te zorgen dat het Uber Files-schandaal niet wordt verdoezeld. Het is belangrijk dat de belanghebbenden, waaronder klokkenluider Mark MacGann en CIJI-journalisten worden gehoord.”
Daarnaast eisen sommige Europese taxiorganisaties de intrekking van EU-aanbeveling 2022/C62/01 (“Mededeling van de Commissie inzake goed functionerend en duurzaam lokaal on-demand vervoer voor personenvervoer (taxi’s en particuliere huurvoertuigen”), die volgens de organisatoren “deregulering van de openbare taxidienst ten gunste van meer liberalisering beoogd. Wij pleiten voor een duidelijke afbakening tussen openbare taxidiensten en andere betaalde personenvervoerdiensten.”
De organisaties roepen ook op om budgetten beschikbaar te stellen om taxivloten te helpen moderniseren en over te stappen op emissievrije voertuigen.
Hoewel de groep mede-organisatoren en steunverleners lijkt te groeien – met name uit Zuid-Europese landen – ontbreekt voorlopig de steun van landelijke taxi-vakorganisaties uit Noord-West en Noord-Oost Europa en die van internationale taxiorganisaties.
- Taxidemonstratie ‘Brussels World Strike’ op 8 september lijkt vorm te krijgen.