Tijd voor lijstjes: goed ov kan een enorm positieve impact hebben op de burger
Het is de tijd van het jaar voor lijstjes. Zo ook in het openbaar vervoer. Een nieuwe studie van adviesbureau Oliver Wyman en de University of California, Berkeley, heeft wereldsteden beoordeeld op de kwaliteit van hun ov. Deze ranglijst wordt bepaald door infrastructuur, sociale impact, marktaantrekkelijkheid, systeemefficiëntie en netwerkinnovatie. Hong Kong bekleedt de eerste plaats in de Urban Mobility Readiness Index 2022 als ’s werelds beste stad voor openbaar vervoer.
Het vervoersnetwerk van Hong Kong wordt in de studie geprezen omdat het niet alleen betaalbaar is, maar ook vanwege de hoge stationsdichtheid en de goede spoorinfrastructuur. Toch is er nog ruimte voor verbetering, aldus de onderzoekers, die suggereren dat een smartphone-app zou kunnen helpen om reizigers beter door de stad te laten navigeren.
Zoals de grafiek laat zien, bevinden de meeste van ’s werelds best beoordeelde ov-netwerken zich in Europa. Zo komt Zürich op de tweede plaats, gevolgd door Stockholm (3e), Helsinki (5e), Oslo (6e), Parijs (8e), Berlijn (9e) en Londen (10e). Aan de andere kant van het spectrum staan Riyadh (57e), Nairobi (59e) en Jeddah (60e).
De onderzoekers stellen dat de kracht van het openbaar vervoersysteem van een stad een grote invloed heeft op de levensstijl van stadsbewoners. Zoals het rapport uitlegt: “Een efficiënt beheerd systeem kan niet alleen werknemers en toeristen aanmoedigen om door steden te reizen, maar kan ook meer gelijke kansen bieden voor toegang tot extra mobiliteitswijzen, banen, winkelcentra en meer.”
De pandemie heeft geleid tot een grote verschuiving naar meer mensen die vanuit huis werken en niet meer zo vaak pendelen. De schrijvers van het rapport waarschuwen dat als de vervoerssystemen sommige van die passagiers niet kunnen terugwinnen, de steden het risico lopen banen te verliezen die toelaten het ov te exploiteren, wat zou kunnen leiden tot meer privévervoer, meer verkeersopstoppingen en verkeersdoden. evenals toenemende geluids-, licht- en luchtverontreiniging.
De Amerikaanse studie analyseerde ov-systemen in 60 grote steden over de hele wereld. De subindex van het ov draagt bij aan de algemene Urban Mobility Readiness Index 2022 van het onderzoek. Volgens het bredere onderzoek zijn in totaal negen Amerikaanse steden op de Urban Mobility Readiness-lijst van in totaal 60 terechtgekomen. Deze omvatten San Francisco (1e), New York (11e), Chicago (12e), Boston (13e) Washington DC (14e), Los Angeles (17e), Atlanta (23e), Houston (27e) en Dallas (28e).
- Veel van de beste steden voor openbaar vervoer bevinden zich in Europa. Afbeelding: Urban Mobility Readiness Index 2022 – Report via Oliver Wyman Forum.