Treinen Arriva rijden weer op HVO, maar de prijs van deze duurzame brandstof blijft een probleem
Arriva laat alle treinen weer rijden op plantaardige olie. De keuze voor de duurzamere diesel werd begin 2023 al gemaakt, maar in september van dat jaar bleek het niet uit te kunnen. De brandstof is HVO – Hydrotreated Vegetable Oil. “Dat is een biobrandstof, die wordt gemaakt van een restproduct. In dit geval afgewerkt frituurvet. En het zorgt voor een CO2-reductie van negentig procent ten opzichte van fossiele diesel”, legt Froukje Mijnen, projectmanager duurzaamheid bij Arriva, uit.
De treinen werden voorzien van een sticker die aangaf dat de trein op HVO reed, maar daarna is besloten om toch voor een deel terug te gaan naar de fossiele brandstof. “Dat was omdat HVO op dat moment ontzettend duur was. We wilden dat niet doorbelasten aan de reiziger. Maar uiteindelijk hebben we nog wel die hele ambitieuze duurzaamheidsambitie om in 2025 CO2-neutraal te werken. Dan willen we negentig procent uitstoot reduceren en tien procent compenseren.”
Inmiddels is de prijs van HVO volgens Mijnen “heel veel verbeterd”. Deze brandstof is een “hele belangrijke, maar tijdelijke maatregel als tussenstap naar een volledig duurzame vloot”. Mijnen verwacht dat deze tussenstap een aantal jaren duurt, maar zegt dat Arriva blijft streven naar nul procent uitstoot. “Dat kan bijvoorbeeld door de inzet van batterijtreinen, of waterstoftreinen, maar dat is een ontwikkeling die nog een aantal jaren zal duren.” Of Arriva definitief kan overstappen naar HVO, hangt af van de ontwikkeling van de prijs van deze plataardioge brandstof.
- Arriva laat haar dieseltreinen, na een korte onderbreking, inmiddels weer op HVO rijden. Redactiefoto.