Treinreizen naar het VK goedkoper door grotere concurrentie?
Reizen van en naar het VK met de trein wordt goedkoper, blijkt uit een aantal bronnen waaronder The Guardian en BNR Nieuwsradio. Die ontwikkeling heeft te maken met twee ontwikkelingen. De eerste is dat London St.-Pancras Highspeed (LSPH), de beheerder van de sporen en stations van Londen naar de Kanaaltunnel, heeft aangegeven goedkopere tarieven aan te willen bieden voor het gebruik van nieuwe routes.
De tweede reden is dat LSPH de deur heeft opengezet voor concurrentie met Eurostar, waarmee het decennialange monopolie op treinverkeer door het Kanaal van de vervoerder tot een einde komt. In principe zouden drie concurrenten in de race zijn: het Spaanse Evolyn en de Britse ondernemingen Gemini Rail en Virgin Trains.
Alle nieuwe routes zullen goedkopere tarieven krijgen, vooral wanneer er gebruik wordt gemaakt van eerder ongebruikte stations of treinen. Organisatoren van nieuwe trajecten kunnen tot wel 50 procent korting krijgen op het gebruik van het Britse spoornet. In principe zouden drie concurrenten in de race zijn: het Spaanse Evolyn en de Britse ondernemingen Gemini Rail en Virgin.. Ze mikken alle in eerste instantie op de routes die Eurostar nu ook al bedient: Londen-Parijs en Londen-Brussel.
Daar komt nog bij dat als de bezetting van het spoorwegnet toeneemt, de prijzen van al bestaande trajecten omlaag kunnen, en dat is fijn voor reizigers die gebruik maken van de Amsterdam-Londen lijn. De sporen tussen St.-Pancras en het Kanaal zijn namelijk voor 50 procent onbenut. De LSPH hoopt met de goedkopere tarieven Eurostar te overtuigen om tussenstops te maken op plaatsen zoals Ebbsfleet.
Daarnaast heeft de rivaal van Eurostar, Virgin Trains, groen licht gekregen om de Kanaaltunnel te gebruiken en gebruik te maken van het Temple Mills-treinendepot. Voorheen maakte alleen Eurostar hier gebruik van. Dit betekent naar alle waarschijnlijkheid het einde van het monopolie van Eurostar. Gedurende drie decennia had Eurostar het monopolie op het treinverkeer in de Kanaaltunnel.
Uit een rapport van The Office of Rail and Road is gebleken dat Eurostar ruimte kan maken in het Temple Mills-treinendepot en dat rivalen hier voortaan gebruik van mogen maken. Dit geeft nieuwkomers de mogelijkheid om gebruik te maken van het spoor onder het Kanaal. Ook is uit het rapport gebleken dat de beheerder van het spoor tussen Parijs en St.-Pancras de tarieven voor het gebruik van de rails met bijna 30 euro per mijl moet verlagen. De verwachting is dat het einde van het monopolie van Eurostar zal leiden tot een daling van de prijzen.
Ook de Nederlandse onderneming Heuro, van een voormalig CEO van Thalys, wil graag gebruik maken van de kanaaltunnel. Het bedrijf wil vanaf 2028 vijftien treinen per dag tussen Londen en Amsterdam laten rijden. De focus van Heuro ligt op het aanbieden van een luxe ervaring met een nadruk op de integratie van tech in hun treinen.
- Treinreizen naar het VK goedkoper door grotere concurrentie met Eurostar? Redactiefoto.