TreinTramBus: ‘NMBS drijft reizigers tussen Antwerpen en Brussel en overstappers in Dendermonde tot wanhoop’
Op 15 december 2024 lanceerde de NMBS haar nieuwe treinaanbod. Om plaats te maken voor de nieuwe EuroCity Direct tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid/Lelystad, werd tussen Antwerpen en Brussel één op de vier IC-treinen geschrapt. Dat zorgt in de spits voor grote capaciteitsproblemen.
De IC-trein Sint-Niklaas – Brussel werd in Dendermonde doorgeknipt, zogenaamd om de stiptheid te verbeteren. In de praktijk blijkt de overstap in Dendermonde echter zeer onbetrouwbaar. TreinTramBus eist overleg met de NMBS-top en concrete oplossingen voor de getroffen reizigers.
Sinds 15 december rijdt de nieuwe EuroCity Direct tussen Lelystad (NL) en Brussel-Zuid. Om plaats te maken voor die nieuwe trein schrapte de NMBS in iedere richting elk uur één van de vier IC’s op de lijn Antwerpen – Brussel. In Mortsel-Oude God en Mechelen-Nekkerspoel stopt sindsdien op weekdagen nog maar één snelle trein per uur in elke richting. TreinTramBus vreesde al vóór de invoering een tekort aan beschikbare plaatsen. “Jammer genoeg krijgen we gelijk. De overblijvende treinen zitten zo vol dat er dagelijks mensen achterblijven op de perrons. De NMBS heeft geen enkele inspanning geleverd om dit probleem, dat ze zelf gecreëerd heeft, proactief op te lossen”, zegt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus. “Bovendien vallen ook dan nog op het laatste moment ritten uit of zijn treinen te kort. Zo jaagt de NMBS haar klanten weg. Die ondermaatse service tussen de beide grootste steden van het land kan niet door de beugel.”
TreinTramBus eist dan ook dat de EuroCity Direct, die non-stop rijdt tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid, per direct wordt opengesteld voor binnenlandse reizigers. “Op de EuroCity Direct is nog veel plaats. We begrijpen niet waarom de NMBS die capaciteit niet ter beschikking van de reizigers zou kunnen stellen,” stelt Meukens. Maar dat volstaat niet. In de spits moet de NMBS P-treinen toevoegen en de andere overbezette treinen versterken.
In Dendermonde werd de IC-verbinding tussen het Waasland en Brussel doorgeknipt. Reizigers uit Sint-Niklaas en Lokeren moeten nu extra overstappen in Dendermonde. Treinen zouden daardoor stipter gaan rijden, beweerden Infrabel en NMBS. De realiteit wijst uit dat dat niet klopt. De IC-treinen uit Brussel komen gemiddeld met 4 minuten vertraging in Dendermonde aan. De reizigers krijgen 8 of 9 minuten overstaptijd, maar daar blijven er in realiteit maar 5 van over. “Dan wordt het erg krap, want tijdens de spits moeten zich honderden reizigers op hetzelfde moment door een smal tunneltje wurmen om van spoor 9 naar spoor 1 te geraken. Veilig is anders”, aldus Meukens. Gemiddeld wordt 15 % van de aansluitingen niet verzekerd. Op sommige dagen gaat het zelfs om meer dan 1/3 van alle aansluitingen. “De treinen rijden dan – hoewel? – misschien wel stipter, als reizigers hun aansluiting missen, zijn ze minstens een half uur langer onderweg”, klaagt Peter Meukens aan. TreinTramBus vraagt dringend overleg met de NMBS-top om deze problemen aan te pakken.
- TreinTramBus: ‘NMBS drijft met de EuroCity Direct reizigers tussen Antwerpen en Brussel en overstappers in Dendermonde tot wanhoop’. Redactiefoto.