TreinTramBus: ‘Wil de NMBS de reizigers nog informeren?’ Een typisch geval van beroerde reizigerscommunicatie; Komst tweede Beneluxtrein heeft ingrijpende gevolgen voor binnenlands net
Vanaf volgende maandag 29 april past de NMBS haar dienstregeling aan op lijn 26, het oostelijk ringspoor rond Brussel. Dat is een van de belangrijkste spoorlijnen van het S-net, het Brusselse voorstadsnet. De S-treinen op lijn 26 kunnen veel druk wegnemen van de Brusselse Noord-Zuidverbinding. In theorie wijzigen de dienstregelingen van de spoorwegen alleen maar half juni en half december. De NMBS gaat vanaf maandag toch op andere momenten rijden, omdat Infrabel klaar is met de eerste fase van grote werkzaamheden in Ukkel.
Tot zover het goede nieuws. Want de wijzigingen zijn behoorlijk drastisch, maar niemand weet het. Tussen Vilvoorde en Meiser bijvoorbeeld verslechtert de spreiding van de 3 S-treinen. Nu rijden die met een al niet zo gelukkig interval van 11, 19 en 30 minuten. Dat wordt vanaf maandag een interval van 15, 7 en 38 minuten! In Haren is het nog erger. Daar wordt de bediening vanaf maandag naar twee treinen per uur opgetrokken, maar ze vertrekken richting Meiser op het uur x.28 en het uur x.33, waarna er 55 minuten geen trein stopt. “Dat is een S-net in een regio als Brussel gewoon onwaardig. Niet alleen vertrekken de treinen plotseling op heel andere uren, de NMBS brengt de reizigers nauwelijks op de hoogte”, klaagt Stefan Stynen, ondervoorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus aan.
Wie vandaag in de routeplanner een rit tussen Vilvoorde en Meiser opzoekt, wordt er niet op geattendeerd dat die dienstregeling volgende week wijzigt. Je ziet nog wel de vermelding “Brussel-Luxemburg – Nijvel/Halle:”, maar wie vermoedt dan dat ook de dienstreling tussen Vilvoorde en Meiser wijzigt? “De meeste reizigers wellicht niet”, denkt Stynen. “De NMBS verwacht tegenwoordig van haar vaste klanten dat die voor hun courante verplaatsingen elke keer opnieuw de routeplanner raadplegen. TreinTramBus aanvaardt niet dat de reiziger moet incalculeren dat de dienstregeling haast dagelijks kan wijzigen.” Het minste wat je mag verwachten, zijn affiches in de stations en een duidelijk persbericht, prominent aanwezig op de openingspagina van de NMBS-website en de NMBS-app. Zeker als een bestaand netwerk door andere vertrektijden overhoop wordt gegooid en reizigers plotseling moeten vaststellen dat hun gebruikelijke aansluiting verbroken wordt. Maar niets van dat al.
Stynen: “Wij vrezen dat deze manier van doen geen alleenstaand geval is. In de wandelgangen horen we dat de komst in december 2024 van een tweede snelle Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam verregaande gevolgen zou kunnen hebben, niet alleen voor het binnenlands aanbod tussen Antwerpen en Brussel, maar zelfs tot in Limburg en West-Vlaanderen.” In de Kamercommissie mobiliteit, overheidsbedrijven en federale instellingen vond daarover gisteren een hoorzitting plaats. Infrabel kwam vertellen dat ze over die nieuwe Beneluxtrein en de impact op het binnenlandse aanbod niks mag zeggen. “De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat. Intussen heeft ze wel een geheim Memorandum of understanding met de Nederlanders afgesloten dat in strijd is met de bepalingen van het Openbaredienstencontract tussen de NMBS en de Staat”, aldus Stynen. “Wat een gebrek aan respect voor het parlement en de reizigers!”
- TreinTramBus: ‘Wil de NMBS de reizigers nog informeren?’ Een typisch geval van beroerde reizigerscommunicatie; Komst tweede Beneluxtrein heeft ingrijpende gevolgen voor binnenlands net. IllustratieTreinTramBus.