Tweederde van Arriva-treinen in het Noorden rijdt sinds mei al niet meer op groene HVO 100-diesel; buspilot met HVO 100 gaat wel door
Arriva laat zich graag voorstaan op zijn groene geloofsbrieven, reden waarom het begin dit jaar met veel fanfare aankondigde zijn treinen in het Noorden op groene plantaardige HVO-diesel te laten rijden, De Leeuwarder Courant ontdekte dat een groot deel van de treinen van Arriva in Noord-Nederland sinds mei inmiddels weer op reguliere diesel rijdt. De overstap naar het duurzame HVO 100 is voorlopig te duur.
Arriva schakelde eind februari over van diesel op HVO 100. Deze brandstof wordt gemaakt van gebruikte plantaardige olie, zoals frituurvet. Deze duurzame diesel is een stuk beter voor milieu en klimaat en heeft een fors mindere CO2-uitstoot. De besparing in CO2 loopt op tot 90 procent. Voor de vervoerder is de brandstof een uitkomst omdat men in 2025 als bedrijf CO2-neutraal wil zijn. Door de resterende 10 procent te compenseren is de uitstoot van de treinen netto nul. Door de overstap verwachtte Arriva de uitstoot van 16 miljoen CO2 te besparen.
Het rijden op HVO 100 blijkt echter geen lang leven beschoren. Sinds mei rijdt een deel van de treinen weer op reguliere diesel. De WINK-treinen, het nieuwste Arriva-materiaal, rijdt nog wel op duurzame diesel maar de oudere GTW-treinen niet meer. In Friesland en Groningen rijden 18 WINK- en 50 GTW-treinen rond. Ongeveer een derde van de ritten op de Noordelijke concessie is nu nog op HVO 100.
Volgens Arriva heeft de stap terug te maken met de ‘enorm gestegen prijs’ voor HVO 100. Die extra kosten wil de vervoerder uit het oogpunt van het betaalbaar houden van het openbaar vervoer niet doorberekenen in de prijs van een treinkaartje. Wat ook meespeelt is dat de prijs voor zogeheten hernieuwbare brandstofeenheden (HBE) lager uitvalt dan gedacht. Dit zijn certificaten die producenten van duurzame brandstof kunnen verkopen aan fossiele fabrikanten die daarmee deels hun uitstoot mogen afdekken.
De vervoerder verwacht vanaf 2024 weer alle ritten te kunnen doen op duurzame diesel. Een pilot met twaalf bussen die op HVO rijden, gaat wel gewoon door.
- Tweederde van Arriva-treinen in het Noorden rijdt sinds mei al niet meer op groene HVO 100-diesel; buspilot met HVO 100 gaat wel door. Redactiefoto.