Tweesporenstrategie Daimler Buses: tegen 2030 CO2-neutrale voertuigen in elk segment op basis van batterijen en waterstof
Tijdens de recente Bus2Bus-vakbeurs in Berlijn, lichtte Till Oberwörder (hoofd van Daimler Buses) afgelopen vrijdag al een tipje van de sluier op: momenteel werkt het bedrijf vooral aan het verduurzamen van bussen voor de lange afstand; pas na 2025 volgen de touringcars. Gisteren gaf de busconstructeur de verdere (tweesporen)strategie prijs: tegen 2030 biedt Daimler Buses CO2-neutrale voertuigen aan in elk segment op basis van batterijen en waterstof. En tegen 2039 biedt de busconstructeur alleen CO2-neutrale nieuwe voertuigen aan. De focus bij de nieuwe strategie ligt in eerste instantie op de kernmarkten Europa en Latijns-Amerika.
Oberwörder: “Als wereldwijd toonaangevende busfabrikant is onze ambitie duidelijk: we willen een bijdrage leveren aan het tegengaan van klimaatverandering en een aanjager zijn van de verandering in het vervoer die nodig is om dit te bereiken. Daarbij volgen we een duidelijke elektrificatiestrategie en brengen we bussen met alternatieve aandrijftechnologieën in serieproductie. We willen tegen 2030 lokaal CO2-neutrale aandrijflijnen aanbieden voor elk van onze segmenten in onze belangrijkste markten en gaan daarom een duidelijk engagement aan: uiterlijk vanaf 2030 bieden we in Europa alleen nog CO2-neutrale nieuwe voertuigen aan in het stadsbussegment en investeren we niet in Euro VII-technologie.”
Daimler Buses streeft ernaar om tegen 2030 in elk segment lokaal CO2-neutrale voertuigen op basis van batterijen en waterstof aan te bieden. Tegen 2039 mogen in de Europese kernmarkt alleen lokaal CO2-neutrale nieuwe voertuigen worden verkocht. In het stadsbussegment zal dit in Europa al in 2030 het geval zijn. Naast de uitbreiding van zijn portfolio van CO2-neutrale voertuigen, breidt Daimler Buses ook zijn serviceaanbod voor de volledige elektrische infrastructuur van klanten uit.
Op weg naar de wereldwijde elektrificatie van het passagiersvervoer is Daimler Buses van plan om vanaf 2025 de eerste volledig elektrische streekbus en touringcars met brandstofcelaandrijving op waterstof te lanceren vanaf het einde van dit decennium. In lijn met de tweesporenstrategie van het moederbedrijf Daimler Truck, richt Daimler Buses zich op zowel batterij-elektrische als op waterstof gebaseerde technologieën – omdat dit de enige manier is om emissievrije oplossingen op maat te bieden voor de uiteenlopende behoeften van zijn klanten.
Oberwörder: “Uiterlijk vanaf 2030 zullen we in het stadsbussegment in Europa alleen nog CO2-neutrale nieuwe voertuigen aanbieden in het stadsbussegment en niet investeren in Euro VII-technologie. We richten onze ontwikkelingsinspanningen volledig op de emissievrije en volledig elektrisch aangedreven eCitaro.”
“We hebben een holistische kijk op elektrificatie en gaan veel verder dan het voertuig zelf. We leveren onze klanten elektrische mobiliteit op een ’turnkey’-basis, wat betekent dat ze van ons alle modules krijgen die ze nodig hebben voor een functionerende elektrische busdienst. We leveren de bussen, we plannen de nodige infrastructuur en het laadbeheer, we beheren de ombouw van de remise en we leiden het personeel op. Ons doel is dat elektromobiliteit een dagelijkse realiteit wordt in het busbedrijf.”
In 2023 zal Daimler Buses ook zijn voorheen puur batterij-elektrische Mercedes-Benz eCitaro stadsbus, die sinds 2018 in serieproductie is, uitrusten met een brandstofcel op waterstof als range extender. Daimler Buses voegt daarmee een voertuig met een actieradius tot 400 kilometer toe aan zijn volledig elektrische productportfolio in het stadsbussegment. Als range extender-variant dekt de krachtige en lokaal CO2-neutrale lagevloerbus zelfs veeleisende routes en bijna 100 procent van de eisen van alle vervoerders.
Bovendien zal Daimler Buses de eCitaro vanaf eind 2022 met een nieuwe generatie high-performance batterijen aanbieden. De high-energy lithium-ion-batterijen verhogen de capaciteit per batterijcel met ongeveer 50 procent bij hetzelfde gewicht en maken betrouwbare actieradius mogelijk van ongeveer 280 kilometer. De batterijen zullen worden gebruikt in zowel de eCitaro, de eCitaro Range Externder als het onlangs gelanceerde volledig elektrische chassis eO500U uit Brazilië.
- Tweesporenstrategie Daimer Buses: tegen 2030 CO2-neutrale voertuigen in elk segment op basis van batterijen en waterstof; brandstofcel in eCitaro als range-extender. Foto Daimler Buses.