Twintig procent minder ongevallen tussen MIVB-voertuigen en fiets of step
Het aantal ongevallen tussen bussen en trams van de Brusselse stadsvervoerder MIVB en een fiets of een step is in 2023 met 20% gedaald. Een bemoedigend resultaat, dat de Brusselse openbaarvervoermaatschappij aanzet om de bewustwordingsacties ter attentie van fietsers en steppers én de opleiding van bestuurders voort te zetten. Een nieuwe sensibiliseringscampagne begon deze week.
Vorig jaar is het aantal ongevallen tussen een voertuig van de MIVB en een fiets, step of aanverwante vervoermiddellen tot onder de 100 gedaald. Er werden,in totaal 87 ongevallen opgetekend, tegenover 109 in 2022. Dit is een daling van 20%, terwijl de bussen en trams van de MIVB in 2023 meer kilometers reden (+ 476.000 km) en er steeds meer fietsen en steps in de Brusselse straten rijden.
Deze bemoedigende resultaten zetten de MIVB aan om haar inspanningen vol te houden op het vlak van opleiding en bewustwording. Om het aantal ongevallen met bussen en trams verder te doen dalen is deze week alvast een nieuwe campagne gestart.
In de campagne legt de MIVB uit aan fietsers, steppers en voetgangers waarom het belangrijk is om de tram- of busroute niet af te snijden. De timing is niet toevallig gekozen. De herfst is een periode wanneer de zichtbaarheid vermindert. Daarenboven maken de vallende bladeren de sporen glad, waardoor de remafstand van trams nog langer is.
De campagne herinnert ook dat een bus voorrang heeft als hij zijn halte verlaat. Zodra de richtingaanwijzer aanstaat, mogen andere weggebruikers hem niet meer inhalen en heeft de bus prioriteit. Stickers achter en op de zijkanten van de bussen tonen waar de gevaarzones zich vinden (dode hoeken, uitzwenken, draaibeweging). Tijdens de autoloze zondag was er een stand met een bus waarbij bezoekers op de plaats van een bestuurder konden zitten en vaststellen wat die wel en niet kan zien, afhankelijk van waar de actieve weggebruiker zich bevindt.
Om de noden, beperkingen en moeilijkheden van de andere weggebruikers beter te begrijpen, werkt de Brusselse openbaarvervoermaatschappij ook al jaren samen met verschillende fietsverenigingen. Dit laat toe om de verkeersveiligheid te versterken en de verstandhouding op de weg te verbeteren. In 2023 vond een uitwisseling plaats tussen 80 bus- en tramopleiders en fietsmonitoren van Pro Velo, GRACQ en Fietsersbond. De ervaring in een andere rol namen de deelnemers mee in hun opleidingen. Vijf nieuwe sessies vonden plaats in 2024 en anderen zullen volgen in 2025.
Dit jaar ontwikkelde het bus-departement van de MIVB een atelier voor de toekomstige bestuurders en bestuursters. Ze nemen plaats op een fiets, op de grond vastgemaakt, terwijl een bus hen aan ongeveer 30 km/uur voorbijrijdt, terwijl de buschauffeur de reglementaire veiligheidsafstand van één meter respecteert en toetert bij het inhalen. Een aangrijpende ervaring die toekomstige bestuurders een idee geeft van wat fietsers ervaren als ze door een bus ingehaald worden.
Deze komen bovenop de specifieke aandacht die al vele jaren wordt besteed aan defensief rijden en ongevallenpreventie tijdens de basisopleiding en bijscholingen van de chauffeurs. Het systematisch gebruik van geluidsignalen bij elk aankomen of vertrek passen eveneens in het preventiebeleid. De nieuwe elektrische bussen van de MIVB zullen beschikken over zijspiegelcamera’s die de dode hoeken verkleinen.
Ontdek de campagne op de sociale media-kanalen van de MIVB en op het blog: https://mivbstories.be/chauffeurs-en-fietsers-draaien-rollen-om/
- Bewustwordingscampagnes leidden tot twintig procent minder ongevallen tussen MIVB-voertuigen en fiets of step. Illustratie MIVB.