Uber rijdt weer in de rode cijfers en is vaak veel duurder dan ’the asshole taxi’ – het ‘kwaadaardige taxikartel’ – 1
Het ‘keerpunt’ van Uber, het nieuwe tijdperk van winstgevendheid, duurde slechts drie financiële kwartalen, aldus ‘The Gig Economy Project’. Het bedrijf uit Silicon Valley reed in het eerste kwartaal van 2024 opnieuw in de rode cijfers met 654 miljoen dollar (607 miljoen euro), een verlies dat niet was voorspeld door analisten die een nettowinst van 500 miljoen euro hadden ingeschat. Het verlies was een verviervoudiging van het verlies dat Uber in hetzelfde kwartaal van 2023 maakte ($157 miljoen – 146 miljoen euro). Tot zover de optimistische claim dat het ‘meest verliesgevende bedrijf uit de geschiedenis’ de zaken eindelijk heeft omgedraaid. Dus niet.
CEO Dara Khosrowshahi beweert dat Uber een winst van $172 miljoen (€160 miljoen) heeft gemaakt met zijn activiteiten en dat het nettoverlies te wijten is aan een afschrijving van $721 miljoen (€669 miljoen) op de waarde van zijn aandelen. De belangrijkste aandeleninvestering is in het Chinese apptaxibedrijf Didi, dat, zoals transporteconoom en Uber-specialist Hubert Horan al heeft opgemerkt, van de beurs is gehaald en daarom is er geen objectieve manier om de waarde van deze aandeleninvestering te meten. Dit is ook hoe de zogenaamde ‘winst’ van Uber in de afgelopen drie kwartalen werd behaald.
Uber schatte in het vierde kwartaal van 2023 dat de waarde van zijn belang in Didi met 773 miljoen dollar (717 miljoen euro) was gestegen, een herwaardering die ervoor zorgde dat de cijfers van Uber er veel beter uitzagen en het concern eindelijk winst draaide. Khosrowshahi hielp een programma voor de terugkoop van eigen aandelen te lanceren en daarmee zijn eigen (enorme) bonus veilig te stellen. “Uber heeft de slechte gewoonte om de aandacht te vestigen op zijn investeringen wanneer hun accountants hun waarde in de Uber-boeken meenemen, en deze te negeren wanneer diezelfde accountants hun waarde verhogen: een praktijk waar de media nooit in geïnteresseerd lijken te zijn”, zegt Ben Wray, coördinator van het in apps gespecialiseerde ‘Gig Economy Project’.
De andere factor die Khosrowshahi de schuld gaf van het verlies in het eerste kwartaal van het bedrijf waren de kosten voor het ‘oplossen van meerdere oude problemen’. Hiermee bedoelt de CEO van Uber dat hij de juridische kosten moet betalen die verband houden met de illegale toegang van het bedrijf tot markten over de hele wereld. Meest recentelijk in Australië, waar het bedrijf 178 miljoen dollar (165 miljoen euro) betaalde om een class action-rechtszaak te schikken die was aangespannen door taxichauffeurs. Maar het stopt niet bij dit Australische proces. Er wachten nog veel rechtszaken op het bedrijf, vooral vanwege de illegale marktintroductie van Uber ruim tien jaar geleden.
Khosrowshahi zag deze kosten alsof ze spoedig van de balans van Uber zouden verdwijnen, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk. Vorige week hebben Londense taxichauffeurs een rechtszaak aangespannen tegen Uber die sterk lijkt op die in Australië. De ‘black cab-chauffeurs’ eisen £250 miljoen (€290 miljoen) schadevergoeding. Dat Uber “gewoon verdomd illegaal” is – zoals de voormalige communicatiechef van het bedrijf Uber omschreef in interne berichten die door ‘de Uber-Files’ werden onthuld – werd op een gegeven moment iedereen wel duidelijk.
- Uber rijdt weer in de rode cijfers en is vaak duurder dan een gewone taxi. Deze Uber-klanten bij het Londense Euston Station vertrouwen blind op de ‘goedkope’ Uber. Redactiefoto.