UITP en 43 ov-bedrijven: “Europa heeft meer EU-budget nodig voor lokaal openbaar vervoer”
De internationale ov-organisatie UITP en 43 Europese ov-bedrijven, die het belangrijkste spectrum van het Europese vervoersnetwerk vertegenwoordigen, bundelen opnieuw hun krachten om aan te dringen op meer financiering voor het openbaar vervoer.
In een campagne dringt deze coalitie er bij de Raad en het Europees Parlement op aan om het budget van de Connecting Europe Facility (CEF) voor vervoer te verhogen bij de komende herziening van het meerjarig financieel kader. UITP benadrukt, als onderdeel van de coalitie, het strategische belang van de openbaarvervoersector bij het reageren op de Europese milieu- en mobiliteitsuitdagingen.
Recente en aanhoudende crises hebben eens te meer bewezen dat Europa alleen met een sterke, aanpasbare en innovatieve lokale openbaarvervoersector in de kern in staat zal zijn effectief te reageren op enorme verstoringen en de doelstellingen van de Green Deal te verwezenlijken.
“Welke andere sector heeft elke dag zo’n positieve impact op de Europese burgers, en draagt zo veel bij aan de overkoepelende ecologische en maatschappelijke Europese beleidsdoelstellingen?” Dat vraagt Thomas Avanzata, woordvoerder van de UITP EU-commissie. “Maar het openbaar vervoer wordt geconfronteerd met structurele en langetermijnproblemen, zoals de stijging van de energieprijzen, personeelstekorten, dalende tariefinkomsten en nieuwe mobiliteitspatronen. Het is meer dan ooit van cruciaal belang dat de EU de ontwikkeling van lokaal openbaar vervoer in het volgende meerjarig financieel kader blijft ondersteunen met meer financiering en vereenvoudigde toegangseisen.”
Als Europa zijn veerkracht wil versterken, een leider wil zijn in de transitie naar een netto-nulnetwerk en uiteindelijk het Trans-Europese Vervoersnetwerk wil voltooien, moet het zijn woorden in daden omzetten en deze ambities weerspiegelen in de nieuwe EU-begroting voor openbaar vervoer.
De enorme overinschrijvingen op het huidige CEF-vervoersbudget onderstrepen eens te meer dat de ambities en uitdagingen van de vervoerssector hoog zijn, maar niet met de nodige EU-steun worden beantwoord.
De boodschap voor de Europese leiders en beleidsmakers moet duidelijk zijn: dit is het moment voor Europa om de trend van aanhoudende onderfinanciering van de openbaarvervoersector te keren en de lat hoog te leggen. Een sterk CEF-instrument voor ov is de beste garantie om een hoge toegevoegde waarde voor de EU te creëren, een gelijk speelveld in heel Europa te bevorderen en investeringen zonder spijt mogelijk te maken.
- UITP en 43 ov-bedrijven: “Europa heeft meer EU-budget nodig voor lokaal openbaar vervoer”. Foto UITP.