Vakbond BTB-ABVV: ‘Flexi-jobs in de bus- en carsector zijn geen oplossing maar een sluipend gif!’
FBAA, de federatie van bus- en carondernemers, liet eind juli weten dat het chauffeurstekort in de sector ‘gehalveerd’ zou zijn. De grote held van het verhaal? Flexi-jobs. Maar BTB-ABVV ziet een heel ander verhaal achter die cijfers: eentje van verdwijnende vaste jobs, instabiele arbeidsomstandigheden en minder bijdragen aan de sociale zekerheid. Op korte termijn lijken flexi-jobs het tekort op te vangen, maar op lange termijn dreigen ze het probleem net te verdiepen.
Flexi-jobs leveren nauwelijks sociale bijdragen op. Werknemers bouwen geen pensioenrechten op, hebben geen recht op werkloosheidsvergoeding of betaalde vakantie, en blijven buiten het sociale vangnet. Tegelijk ziet de sociale zekerheid haar inkomsten dalen. In 2024 werd er in de bus- en carsector maar liefst 10% minder RSZ afgedragen dan voordien. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Dat is geen detail. Als je dit systeem overal invoert, ondermijn je stap voor stap het fundament van ons sociaal model. In tijden van budgettaire krapte is dat gewoon onverantwoord. Maar daar heeft huidig minister van werk Clarinval geen oren naar! Integendeel, als het van hem afhangt zal elke sector binnenkort flexi-jobs kunnen invoeren.”
Werkgevers in de bus-en carsector beweren dat flexi-jobs het chauffeurstekort helpen oplossen. Maar dat is enkel omdat het op dit moment de enige vervoerssector is waar flexi-jobs toegestaan zijn. Tom Peeters, adjunct federaal secretaris Wegvervoer en Logistiek (BTB-ABVV): “Als ook andere takken van het vervoer toegang krijgen tot het systeem, verliest de bus- en carsector dit tijdelijke ‘voordeel’ en komt het tekort opnieuw op de voorgrond. Flexi-jobs zijn geen vaste jobs met een toekomst, alleen maar pleisters op een houten been.”
De opmars van flexi-jobs ondermijnt de fundamenten van stabiele tewerkstelling. Wat vandaag nog een volwaardige job is, met een goede opleiding, sociale bescherming en zekerheid, dreigt morgen uiteen te vallen in losse prestaties zonder rechten of garanties. Flexi-jobs creëren een onderlaag van precaire arbeid: jobs zonder werkzekerheid, zonder opleiding, zonder sociale bescherming. Bovendien dreigt de sector zelf mee kopje onder te gaan: de dalende sociale bijdragen bedreigen de werking van het sociaal fonds, dat instaat voor de opleiding van chauffeurs en de uitbetaling van sociale voordelen. Dat is niet alleen schadelijk voor de werknemers van vandaag, maar ook voor de aantrekkelijkheid van het beroep voor de volgende generatie bus -en carchauffeurs.
- Vakbond BTB-ABVV: ‘Flexi-jobs in de bus- en carsector zijn geen oplossing maar een sluipend gif!’ Illustratie BTB-ABVV