Van Hool stelt op Euro Mobility Expo 2022 eindelijk de A-serie voor
Van Hool’s A-serie was lange tijd het ‘best bewaarde geheim’ van de bus- en autocarsector. Gisteren stelde Van Hool, de Belgische constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen die dit jaar zijn 75e verjaardag viert, op de eerste dag van de Euro Mobility Expo 2022 in Parijs het eerste exemplaar van een compleet nieuw gamma 100% zero-emissie lijnbussen voor. Deze batterij-elektrische Van Hool A12 is het eerste voertuig uit een compleet nieuw gamma lijnbussen in 4 verschillende lengtes (12m, 13m, 18m en 24m) voorzien van uitsluitend zero-emissie aandrijflijnen: batterij-elektrisch, brandstofcel (waterstof) en trolley.
Met deze nieuwe A-serie bouwt Van Hool verder op haar verworven kennis en ervaring op het vlak van milieuvriendelijke lijnbussen voor openbaar stads- en streekvervoer. Van Hool is klaar om een antwoord te geven op de steeds groeiende groene vraag van ov-bedrijven. Nog vóór de officiële aankondiging van het nieuwe A-gamma mocht Van Hool opmerkelijk genoeg reeds 13 orders noteren, voor een totaal van 162 bussen. (In het komende nummer van Magazine Personenvervoer – uit over twee weken – gaan we in op de vraag hoe bus- en autocarconstructeurs een nog niet bestaande bus verkopen).
Zo tekenden Tide, Aalborg Denemarken (67 A13 batterij-elektrische bussen), De Lijn Vlaanderen (36 A12 batterij-elektrische bussen), de groep Waaslandia, De Decker-Van Riet en Parmentier in Vlaanderen (19 A12 batterij-elektrische bussen), FAHMA Frankfurt (A12 brandstofcelbussen), het Franse Pau (4 A12 brandstofcelbussen), het Franse Réseau Astuce – Rouen (14 A12 brandstofcelbussen), SMTC90 – Belfort in Frankrijk (7 A12 brandstofcelbussen), het Franse Lorient (7 A12 brandstofcelbussen) en het Duitse Eberswalde (6 A12 brandstofcelbussen) al voor de A-serie.
“De opzet bij het ontwerp van het nieuwe A-gamma was een milieuvriendelijk (100% zero-emissie), comfortabel, veilig, tijdloos en duurzaam busaanbod te ontwerpen dat kan worden ingezet in het stads- en streekvervoer in Europa,” legde Filip Van Hool, CEO van Van Hool NV, uit. “Hierbij wilden we een geïntegreerd nieuw gamma presenteren dat de hoge verwachtingen van de vervoersmaatschappijen, de chauffeurs en de passagiers kan inlossen. Het nieuwe binnen- en buitendesign, en de keuze voor de 3 verschillende aandrijflijnen, werden gekoppeld aan enerzijds de internationale ervaringen die we de voorbije decennia hebben opgebouwd, en anderzijds de uitdagingen waar de ov-bedrijven de komende jaren mee zullen geconfronteerd worden. Onze klanten gaan voluit voor de vergroening van hun vloot en streven naar zero-emissie. Zij koppelen dat aan comfort en veiligheid voor de gebruikers van het openbaar vervoer, aan een aangename werkomgeving voor de chauffeur en aan een TCO (total cost of ownership) om op een rendabele manier hun opdracht uit te voeren. We zijn meer dan ooit klaar om een rol van betekenis te spelen op de Europese markt van het openbaar vervoer. We hebben nu een compleet nieuw gamma stadsbussen, in 4 verschillende lengtes (12m, 13m, 18m en 24m) en voorzien van uitsluitend zero-emissie aandrijflijnen: batterij-elektrisch, brandstofcel (waterstof) en trolley.”
Bij het ontwerpen en ontwikkelen van de nieuwe A-serie werd veel aandacht geschonken aan het gewicht, de duurzaamheid en de modulariteit van de bussen. Door gebruik te maken van hoogsterkte inox, laag gewicht composietmaterialen en duurzame verlijmingstechnieken zijn structurele gewichtsbesparingen gerealiseerd. Hiervoor werd gebruik gemaakt van computersimulatie- en optimalisatietechnieken in combinatie met meer dan 75 jaar vakmanschap en ervaring. Op het zelfdragend sandwichdak van de bus is een modulair bevestigingssysteem geplaatst voor de inbouw van componenten, zoals batterijen, airco- en bedieningssystemen. Het upgraden/updaten, het eventueel later ombouwen en het vervangen door andere componenten, zal daardoor gemakkelijker gebeuren en staat dus borg voor een lange levensduur van het voertuig.
Het design van de nieuwe A-serie wordt aan de voorzijde gekenmerkt door zijn aerodynamische vorm. De grote voorruit biedt optimaal zicht voor zowel chauffeur als passagiers. De bussen worden uitgerust met de nieuwste generatie LED-koplampen met dagrijlichten. Aan de achterzijde zorgt de grote achterruit eveneens voor veel lichtinval. Ook hier worden LED-lichten van de nieuwste generatie gebruikt. Het grote toegangsluik in de achterwand zorgt voor een gebruiksvriendelijke toegang tot het technische gedeelte van de bus. De grote zijruiten versterken de lichtinval in de bus, en dragen zo bij tot een helder interieur. De bussen zijn voorzien van brede passagiersdeuren, wat het in- en uitstappen voor de passagiers gemakkelijker maakt. Voor de chauffeur wordt standaard een gesloten cabine met veel opbergruimte voorzien. De ergonomische cabine (die voldoet aan de Duitse VDV-normen: Verband Deutscher Verkehrsunternehmen) geeft de chauffeur in één oogopslag zicht op alle functionaliteiten van het voertuig, wat de algemene veiligheid ten goede komt. Het binnenklimaat wordt geregeld door een uniek systeem waarbij geconditioneerde lucht uit een centraal dak-luchtkanaal komt, op basis van warmtepomptechnologie (met als tussenmedium water) en tractie-warmterecuperatie, wat resulteert in energiebesparing ten opzichte van een klassieke warmtepomp.
• Van Hool stelt op Euro Mobility Expo 2022 eindelijk de zero-emissie A-serie voor. Foto Van Hool.