Van Nedersaksenlijn tot trein naar Münster: over openbaar vervoer nog veel onduidelijk na coalitieakkoord, klaagt Twentse OV-wethouder
Wie het coalitieakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB doorleest, ziet dat er best wat in staat over het openbaar vervoer in Overijssel, stelt RTV Oost. Maar wat de vier partijen daar nu precies mee van plan zijn? Daarover is nog veel onduidelijk. Hanneke Steen, de CDA-wethouder in Hengelo die vanuit de Twentse gemeenten over mobiliteit gaat, had gehoopt op meer. Wat er in de 26 pagina’s die het document ‘Hoop, lef en trots’ telt, staat, brengt Steen, wethouder in Hengelo, bepaald niet in een jubelstemming.
“Ik ben constructief kritisch”, vat Steen haar gevoel over het coalitieakkoord samen. “Het is goed dat er oog is voor de regio. Dat zinnetje staat erin en daar ben ik blij mee.” Maar Steen had gehoopt op duidelijkere uitspraken. “Ik zie vooral waar het geld weggehaald wordt. Waar het geld vervolgens naartoe gaat, is nog erg algemeen opgeschreven. Dat had concreter gemogen.”
Het eerste dat de vier partijen hebben opgeschreven over de infrastructuur is dat het doel is om de minimaal benodigde kwaliteit in stand te houden. Steen: “Daar maak ik me zorgen over. Ik vrees dat dit betekent dat we lang moeten wachten op verbeteringen.” Terwijl die verbeteringen wel nodig zijn, vindt Steen. Bijvoorbeeld om de directe treinverbinding vanuit Overijssel naar Schiphol in stand te houden. Die wordt, volgens de plannen van NS, vanaf 2025 geschrapt vanwege problemen met de hogesnelheidslijn: tussen Amsterdam en Rotterdam is scheurvorming in bruggen vastgesteld. “We hopen dat het nieuwe kabinet die problemen oplost en dat de rechtstreekse verbinding naar Schiphol terugkeert.”
Over de hogesnelheidslijnen gesproken, daar heeft het nieuwe kabinet ook plannen mee. Gerept wordt over een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer, waarbij vijf treinstations moeten worden aangesloten op internationale hsl-lijnen, waaronder Hengelo en Zwolle. “Ik ben blij dat Hengelo en Zwolle genoemd worden”, aldus Steen. “Maar ik had toch liever gezien dat het traject Zwolle-Münster erin zou staan. Hopelijk komt dat nog bij de uitwerking van dit akkoord.” Steen zou graag zien dat de stootblokken in Enschede, waar de trein nu nog stopt, verwijderd worden.
Deze week woensdag is er een Kamerdebat over het coalitieakkoord, waarbij ook de formateur wordt aangewezen. Dat wordt Richard van Zwol, die ook al informateur was. Hij zal het team van ministers en staatssecretarissen samenstellen, de mensen die de hoofdlijnen uit het coalitieakkoord verder uitwerken. Als dat allemaal lukt, staat het nieuw kabinet naar verwachting half juni op het bordes.
- Van Nedersaksenlijn tot trein naar Münster: over openbaar vervoer nog veel onduidelijk na coalitieakkoord, klaagt Twentse OV-wethouder. Foto Treinreiziger.