Veel gebruikers willen niet betalen voor de nieuwe fietsenstallingen onder CS en vinden ze ‘onhandig’: er dreigt een waterbedeffect
Sinds de opening van de nieuwe fietsenstallingen bij het Centraal Station en de sluiting van de fietsflat parkeren meer mensen hun fiets rond het station. Sommige mensen vinden de nieuwe fietsenstalling niet prettig en willen niet betalen voor de stalling en parkeren hun fiets dus op de hoek Haarlemmerstraat/Singel/Nieuwendijk. Daar ziet het inmiddels zwart van de fietsen ontdekte Het Parool. Dat is nieuw, zien buurtbewoners en ondernemers.
Met de opening van de nieuwe fietsenstallingen onder het water bij het Amsterdamse Centraal Station sloot eind februari ook de beruchte fietsflat, die gratis ruimte bood aan 2500 fietsen. Je fiets op en rondom het station parkeren is er sindsdien niet meer bij: de fiets moet ondergronds, anders maakt hij kans op een enkeltje depot. Zo wil de gemeente meer ruimte creëren op straat.
Dat is – zo’n twee maanden na de opening van de kelders – nog weinig van te merken. De stalling aan de centrumzijde is in de piek voor ongeveer 50 procent bezet, bij de stalling onder de IJboulevard is dat 35 procent. Er heerst bovendien veel ontevredenheid over de fietskelders, blijkt uit een rondgang op straat en uit de reacties op een lezersoproep van deze krant. Vooral het feit dat – in tegenstelling tot de oude fietsflat – betaald moet worden – doet de eigenaren van de ijzeren rossen andere stallingsplaatsen in de omgeving opzoeken.
Daarnaast zijn er enkele kinderziekten: het tapis-roulant, de luie roltrap zonder treden, zou te zwaar zijn vooral bij een fiets zonder handremmen en bij mensen op hakken of met zwakke knieën. Ook vinden veel mensen de toegang tot de fietsenstalling ‘ondoordacht’, ‘omslachtig’ en te lang duren. De roltrap is langzaam en vaak kapot. De gemeente erkent dat en zegt te werken aan een oplossing. Maar ook vanaf de stalling is het toch nog een stukje lopen naar de stationshal.
De extra tijd die fietsers moeten uittrekken voor het stallen van hun fiets, is een van de meest gehoorde klachten. Ook zijn er klachten over de sluitingstijd van de stalling aan de IJboulevard (00.00 uur) en de tunnel tussen het station en de stalling (dicht na de laatste metro). Bakfietsen kunnen helemaal niet terecht in de stalling.
De eerste 24 uur parkeren in de stalling is gratis, daarna kost het 1,35 euro per dag. Eerder klaagden studenten daar al over, maar ook forenzen en omwonenden die hun fiets een paar dagen willen laten staan, zijn ontevreden.
Zo mogen bewoners van de Prins Hendrikkade hun fietsen niet meer voor de deur parkeren en moeten zij gebruik maken van de stalling. Ze kunnen een abonnement van 80 euro per jaar nemen. “Dat doe ik principieel niet,” schrijft een bewoner, die anoniem wil blijven. “Gratis je fiets parkeren in Amsterdam is wat mij betreft een burgerrecht. Tegelijkertijd hebben we een gezin met vier kinderen en hebben we in totaal zes fietsen en een bakfiets. Dat is 560 euro op jaarbasis.”
Het resultaat: sommige fietsers mijden de nieuwe stallingen volledig, vooral als ze hun fiets een paar dagen willen laten staan. De 26-jarige Eva van Drie (‘Hoezo kan ik mijn fiets niet een paar dagen gratis neerzetten in Amsterdam, waar ik woon en werk?’) fietst tegenwoordig vaak door naar het metrostation op de Nieuwmarkt, waar ze haar fiets stalt en doorreist naar Centraal. Bas de Bruijn – ‘Ik ben absoluut niet bereid te betalen voor het parkeren van mijn oude stadsfiets’ – fietst naar het begin van de Haarlemmerstraat en loopt dan naar het station. Dat is nog sneller ook, zegt hij. Het waterbedeffect is ook zichtbaar op de Geldersekade en in de Spuistraat.
De gemeente bevestigt dat er rond het station meer fietsen op straat worden neergezet. “We zitten nu nog in de aanloopperiode,” zegt een woordvoerder. “Mensen moeten de stallingen leren vinden.”
Tot die tijd wordt er extra gecontroleerd en worden fietsen die niet in een rek, vak of stalling staan, verwijderd. De gemeente gaat rond het viaduct bij de Nieuwe Haarlemmersluis extra bordjes plaatsen waarop staat dat het parkeren van de fiets verboden is. Ook komt er extra bebording om de zichtbaarheid en de vindbaarheid van de stallingen te vergroten.
- Veel gebruikers willen niet betalen voor de nieuwe fietsenstallingenonder CS en vinden ze ‘onhandig’: er dreigt een waterbedeffect. Foto Vervoerregio Amsterdam.
Chris Laarman
april 23, 2023 @ 5:37 pm
Uiteraard is ieders eerste reactie “ik wil niet betalen”. Veertig jaar geleden heb ik als werkstudent in Amsterdam meegewerkt aan vraaggesprekken inzake betalen voor het parkeren van auto’s. Wat dacht je… – Volgens mijzelf groeit het ruimte-beslag van allerlei vormen van fietsen in (minstens) Amsterdam zodanig, dat “binnenkort” (luttele jaren, concentrisch vanaf “hotspots”) de openbare ruimte evenzeer door geparkeerde fietsen verstopt zal zijn als veertig tot vijftig jaar geleden door geparkeerde auto’s. Tenzij er beleid bedacht en uitgevoerd gaat worden om die verstopping tegen te gaan. Iets met inpandig stallen, en met weer eens “Mobility as a Service”. – Want ja, je bent voor je lichaamsbeweging en voor het milieu goed bezig door te fietsen, maar in sommige gebieden (zoals de binnenstad van Amsterdam) sociaal niet zo. Dat kun je dan ondervangen door te gaan lopen, desnoods naar en vanaf een halte van openbaar vervoer (of dus een schappelijk geprijsde parkeergarage voor fietsen).