Vertraging aanleg metrolijn 3 Brussel Noord-Bordet: Brussel kiest voor meer bussen en een nieuwe tramlijn
De Brusselse regering gaat ervan uit dat metro 3 (Brussel Noord-Bordet) niet voor 2034 zal rijden, maar intussen raakt tramlijn 55 wel steeds meer verzadigd. Brussel Mobiliteit en de MIVB hebben daarom dertien bovengrondse opties bestudeerd om hier voorlopig soelaas te bieden. Negen van die opties worden grondiger onderzocht, zo heeft de Brusselse regering donderdag beslist. Metro 3 wordt in ieder geval niet afgeschreven.
De diverse opties staan in een nota die door de Brusselse regering werd besproken. Die gaat er, aldus stadsmagazine Bruzz, nog steeds van uit dat de nieuwe metrolijn van Noord naar Bordet door Schaarbeek en Evere er zal komen. Ten vroegste in 2034, al houdt de Brusselse regering nu al rekening met nog verdere vertragingen. Dat betekent een extra druk op tramlijn 55. Die lijn raakt langzamerhand verzadigd, en kampt met doorstroommoeilijkheden, waardoor de regelmaat en de dienstverlening problematisch worden.
Brussel Mobiliteit en de MIVB hebben dertien scenario’s geformuleerd om dat scenario voorlopig te vermijden. Ze gaan van het inzetten van grotere trams, tot het samenvoegen van verschillende lijnen, nieuwe eindhaltes, extra buslijnen, tot het versterken van het fietsnetwerk. De meeste opties blijken al snel technisch moeilijk te realiseren, erg duur of zijn onmogelijk binnen een tijdsbestek van minder dan tien jaar. De Brusselse regering stelt de opties ook voor, in afwachting van metro 3. Soms is dat een voordeel, want als metro 3 er komt zal het tram- en busnetwerk sowieso opnieuw bekeken moeten worden.
Soms is dat een nadeel, omdat het extra kosten en investeringen met zich meebrengt, die misschien niet gemaakt zouden moeten worden als metro 3 er toch sneller komt. Dat maakt het wikken en wegen erg moeilijk.
Een nieuwe tramlijn, parallel aan tram 55, is zo een van die opties. De tramlijn zou er dan op de Haachtsesteenweg komen richting Bordet. De tramlijn kost 7,3 miljoen euro extra, zonder rollend materieel en de exploitatie ervan. De lijn zal nooit klaar zijn voor 2032.
Er wordt in de nota ook nagedacht over de versterking van het busnetwerk, om tram 55 te verlichten, of de samenvoeging van tramlijn 4 (van Stalle naar Noord), met tram 55. Daarmee zou er opnieuw een lijn komen van Schaarbeek tot in Ukkel, zoals de oorspronkelijke tram 55, die in 2008 geknipt werd aan het Noordstation. Maar deze optie heeft als nadeel dat de doorstroommoeilijkheden van tram 55 geïmporteerd worden naar tramlijn 4, en de MIVB is er alvast geen voorstander van.
Nog een voorstel: tram 55 aan het Noordstation bovengronds houden, en linken met de toekomstige tram naar Thurn & Taxis. Probleem daar is dat de bouwaanvraag voor die laatste nieuwe tramlijn binnenkort wordt ingediend.
De nota stelt ook tal van minder dure opties voor. Een daarvan is de regelmaat van tram 55 verbeteren door de lichten aan de kruispunten beter te regelen, circulatieplannen in te voeren en parkeerplaatsen te schrappen in straten waar een hoge rotatie is, bijvoorbeeld op de Helmetsesteenweg, een winkelstraat. Het is de meest voor de hand liggende oplossing, maar eentje die volgens de MIVB niet voldoende zal zijn.
Ook een stuk goedkoper: de versterking van het fietsnetwerk in het noord-oosten van Brussel. Dat zou kunnen door een bus- en fietsas aan te leggen op de Haachtsesteenweg, vergelijkbaar met die op de Kroonlaan. Samen met fietssnelwegen langs spoorlijnen in dit deel van Brussel (lijn 26, en lijn 36) kan dat tot 1.000 fietsers per uur opleveren. Kostprijs van dit alles bedraagt 13,5 miljoen euro. Tot slot wordt ook een bewustwordingscampagne voorgesteld om tramreizigers aan te moedigen om bijvoorbeeld de trein te nemen aan Bordet, of andere vervoersmiddelen.
Al deze bovenstaande maatregelen zullen verder onderzocht worden in een nieuwe studiefase. Daar heeft de Brusselse regering donderdag groen licht voor gegeven. De MIVB en Brussel Mobiliteit zullen in totaal negen van de dertien alternatieve scenario’s verder bestuderen. Daarvoor zullen zij overleggen met de gemeenten Schaarbeek en Evere. Wanneer deze studiefase afgerond moet zijn, is niet duidelijk. Er is geen deadline.
- Vertraging aanleg metrolijn 3 Brussel Noord-Bordet en verzadigde lijn 55: Brussel kiest voor meer bussen en een nieuwe tramlijn. Foto MIVB.