Vlaanderen spoort privé-busbedrijven aan om te vergroenen met 21.700 euro compensatie voor zero-emissie bus
Privé-busondernemers die zero-emissie-bussen aankopen om voor De Lijn te gaan rijden, krijgen tot 21.700 euro per jaar subsidie als compensatie voor de aankoopprijs die tweemaal zo hoog ligt als een gewone dieselbus. De Vlaamse overheid, De Lijn en de Federatie van Belgische Autocar- en Autobusondernemers (FBAA) zijn dat overeengekomen. Op die manier wil men de eerstvolgende jaren jaarlijks een honderdtal zero-emissiebussen laten instromen.
Na maandenlange moeizame onderhandelingen over een hogere vergoeding voor privé-ondernemers die elektrische bussen inzetten voor De Lijn werd de compensatievergoeding begin maart voorgesteld tijdens een persmoment bij Groep Waaslandia in Beveren. Omdat de aankoopprijs van een elektrische bus tweemaal hoger is dan die van een dieselbus en de exploitatiekosten ervan nog grotendeels onbekend zijn drongen autobusondernemers erop aan om het verschil in investeringskosten bij te passen. Exploitanten kunnen voortaan jaarlijks maximum 21.700 euro ontvangen wanneer ze binnen de huidige contracten een dieselbus vervangen door een zero-emissiebus.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) verheugde zich in het engagement dat privé-ondernemers nemen om het openbaar vervoer te vergroenen. “Wat we samen doen, kunnen we beter doen. Ik ben blij dat de exploitanten mee inzetten op de transitie naar zero-emissie. De Vlaamse Regering heeft zo’n 11 miljoen euro extra middelen vrijgemaakt om ervoor te zorgen dat er binnen drie jaar 300 zero-emissiebussen bij komen bij de privé-ondernemers. Tegen einde dit jaar zal er al een honderdtal bussen rijden”.
Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn, stelde dat de aankoop van groene bussen nog het gemakkelijkste stuk van de transitie is. “Wij moeten ook kijken naar laadinfrastructuur, de vergunningsprocedures om busgarages aan te passen evenals het overleg met de brandweer inzake brandveiligheid. Wij moeten zoek naar synergiën tussen De Lijn en de exploitanten om de transitie optimaal te laten verlopen waarbij privé-bussen bijvoorbeeld onderweg kunnen laden in depots van De Lijn”.
Luc Jullet, voorzitter openbaar vervoer FBAA, schetste hoe 45% van de buskilometers in Vlaanderen dagelijks worden gereden door 1.800 bussen en 2.800 chauffeurs van privé-bedrijven. “Tot 2035 zullen private busbedrijven zo’n miljard euro investeren in zero-emissiebussen. Daar bovenop komt zo’n half miljard aan vernieuwing en aanpassing van busgarages evenals opleiding van chauffeurs en technici. Verspreid over drie jaar investeren wij zo’n 160 miljoen in 300 e-bussen. Exploitanten moeten het investeringsrisico goed en correct kunnen inschatten in het vooruitzicht van de nieuwe aanbestedingsronde van De Lijn die er begin 2023 aankomt voor contracten die starten vanaf juni 2025.”
“Met de 11 miljoen euro aan Vlaamse tussenkomst kunnen wij de financieringsproblematiek een stukje oplossen voor kleinere busbedrijven en beperkte aankopen. Busbedrijven die grote aantallen zero-emissiebussen kopen, moeten dat nauwgezet begroten en inplannen. Alleszins mag niemand die nu zero-emissiebussen aankoopt, benadeeld worden in de toekomstige aanbesteding”.
Bart Kwanten, ceo Groep Waaslandia (derde grootste Vlaamse vervoerspartner van De Lijn) lichtte toe dat met de aankoop van vier e-bussen de eerste horde in de transitie is genomen. “Wij hebben nu 4 e-bussen, dat worden er dit jaar 10 en volgend jaar komen er daar nog 13 bij. De impact op de exploitatie van een busbedrijf is enorm. Nu parkeer je zoveel mogelijk bussen op een kleine plaats. In de toekomst komt er een laadpaal voor elke e-bus, wat betekent dat wij hier in Beveren een tweede garage moeten bouwen met hoogspanningscabine en aparte faciliteiten voor snellading. Wij zullen vijftigmaal meer energie verbruiken of omgerekend 10 miljoen kWh/jaar wat neerkomt op het elektriciteitsverbruik van 3.000 gezinnen. Met de huidige 430 zonnepanelen kunnen wij nog geen 10% van de eigen voertuigen laden. Wij moeten dus kijken naar batterij-opslag en de samenwerking met energiegemeenschappen om het voertuigenpark te kunnen laden”. (Geert Van Lierde)
- Vlnr.: Luc Jullet (voorzitter ov FBAA), Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit), Ann Schoubs (directeur-generaal De Lijn) en Bart Kwanten (ceo Groep Waaslandia) bij de voorstelling van het compensatieprogramma voor de privé-aankoop van zero-emissie-bussen. Foto Geert Van Lierde.