Volkswagen lanceert in 2025 robotaxi-aanbod in Hamburg en mikt als taxiconcurrent op goedkopere ritprijs dan taxi
Volkswagen Bedrijfswagens wil met zijn mobiliteitsmerk Moia vanaf 2025 in Hamburg starten met autonome voertuigen, zonder dat er een begeleidende chauffeur is, noteerde de Duitse zakenkrant Handelsblatt bij de autobouwer. De dienst – met de nieuwe ID.Buzz – moet commercieel haalbaar zijn, maar toch goedkoop – en verkoopbaar.
Vanaf 2025 worden naar verwachting de eerste 1.000 autonome voertuigen in de Hanzestad op pad gestuurd. Na positieve ervaringen met de elektrische deeltaxi Moia ziet het bedrijf in Hamburg goede voorwaarden om een ander alternatief in het personenvervoer neer te zetten. Volkswagen
Bedrijfswagens (VWN) is verantwoordelijk voor het taxiproject. VWN produceert in Hannover de elektrische ID-Buzz waarmee de voertuigfabrikant uit Wolfsburg op grote schaal de groeiende markt wil betreden met nieuwe mobiliteitsdiensten.
“We gaan een commercieel levensvatbaar businessmodel opzetten”, verzekert VWN-topman Carsten Intra in het interview met het Handelsblatt. Hamburg zal slechts het begin zijn. In de eerste jaren na 2025 zouden er elk jaar twee steden bijkomen, zowel in Europa als in de VS. Uiterlijk in 2030 zal VWN de snelheid verhogen en nog meer locaties bedienen. “Dan zien we een sterke expansie”, verwacht Intra. Met nieuwe mobiliteitsdiensten kan een wereldwijde omzet in de miljarden worden verwacht. Later wil de
Volkswagen-dochter haar volledig ontwikkelde autonome voertuigen ook verkopen aan externe klanten. Dat kunnen bijvoorbeeld exploitanten van het plaatselijk openbaar vervoer zijn, maar ook bedrijven die zich meer bezighouden met particulier vervoer. “In de VS zouden we ons natuurlijk kunnen voorstellen om samen te werken met bedrijven als Uber en Lyft”, benadrukt Intra.
Het ontwikkelen van krachtige software is de grootste uitdaging voor bedrijven als VW die de komende jaren willen profiteren van deze groeiende business. VWN doet dit niet alleen. De Volkswagen-dochter uit Hannover werkt samen met Argo AI aan de ontwikkeling van zogenaamde SDS-systemen (“Self-Driving Systems”). Argo AI is een Amerikaanse joint-venture tussen de VW Group en Ford die gespecialiseerd is in het programmeren van autonome voertuigen.
Zowel in Hamburg als in München rijden momenteel elektrische minibussen van Volkswagen. Tijdens hun ritten wordt het hele wegennet van de steden in kaart gebracht en gedigitaliseerd, zodat de robotaxi’s over enkele jaren ook daadwerkelijk zelfstandig kunnen rijden. Na Hamburg is geen verdere locatie bepaald. “Maar het is niet onwaarschijnlijk dat München als nummer twee zou kunnen volgen, aangezien we hier momenteel al onze testritten maken”, vult VWN-baas Intra aan.
De robottaxi’s van Volkswagen zouden op het autonome “Level 4” rijden. Eerst komt er een safety driver, later kan dat zonder menselijke ondersteuning. Op dit niveau van autonomie kunnen de voertuigen echter alleen in vooraf duidelijk gedefinieerde regio’s rijden. In San Francisco rijdt GM-dochter Cruise al volledig autonoom, zonder begeleider-chauffeur.
Zo’n 250 minibussen van Volkswagen-dochter Moia rijden al enkele jaren in de Hanzestad. Deze deeltaxi’s – die straks worden ontwikkeld zonder bestuurdersstoel en stuur – vullen een gat tussen het lokale openbaar vervoer en klassieke taxi’s. De Moia bussen vervoeren meerdere passagiers tegelijk, maar rijden altijd op wisselende routes die zijn gepland volgens de wensen van de passagiers. Kopers van het SDS-systeem van Volkswagen kunnen in de toekomst veel geld besparen omdat ze geen chauffeurs meer hoeven te betalen. Hier ziet VWN-baas Intra het grootste economische voordeel.
Een taxibedrijf komt momenteel uit op ongeveer 2,50 euro per gereden kilometer, in het openbaar vervoer is dat ongeveer 1,50 euro. Intra denkt kort na 2025 met zijn zelfrijdende auto alvast de taxi te kunnen ondermijnen. “In het komende decennium moeten we het niveau van het openbaar vervoer bereiken”, zegt hij.
- Volkswagen lanceert in 2025 met de ID-Buzz een robotaxi-aanbod in Hamburg en mikt als nieuwe taxiconcurrent op goedkopere ritprijs dan taxi. Foto VW.