Volvo Cars meldt verkoop van 42.067 auto’s in februari; eenderde e-auto’s
Volvo Cars meldt in februari een verkoop van 42.067 auto’s, een daling met 17,2 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De vraag naar producten van Volvo Cars blijft sterk en terwijl de beperkingen in de toeleveringsketen langzaam blijven afnemen, verbetert de productie maand na maand. Het bedrijf nadert het productieniveau van een jaar geleden, wat nog steeds onder de ambitie ligt. Productievolumes zullen doorgaans met een vertraging van 2-3 maanden van invloed zijn op de leveringen.
Bevoorradingstekorten zullen een beperkende factor blijven voor Volvo Cars en de auto-industrie. Het escalerende militaire conflict in Oekraïne kan een negatief effect hebben op de toeleveringsketen, aangezien militaire conflicten het transport en de economische activiteit in de omliggende regio’s verstoren. Het bedrijf houdt de situatie nauwlettend in de gaten.
De verkoop van de Recharge-modellen van Volvo Cars vertegenwoordigde deze maand 33,0 procent van alle wereldwijd verkochte Volvo-auto’s. De verkoop van volledig elektrische auto’s steeg met 229,5 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar en was goed voor 7,9 procent van de totale verkoop.
In de eerste twee maanden van het jaar verkocht Volvo Cars 89.628 auto’s, een daling met 18,8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van oplaadbare batterijen steeg in de eerste twee maanden van het jaar met 7,0 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, goed voor 32,3 procent van de totale omzet. Volledig elektrische auto’s stegen met 174,9 procent en waren goed voor 7,2 procent van de totale verkoop tijdens de periode.
De Europese verkopen in februari daalden met 18,6 procent tot 19.512 verkochte auto’s, waarbij Recharge-modellen in de loop van de maand meer dan de helft van de totale Europese verkopen uitmaakten. In de eerste twee maanden van het jaar verkocht Volvo Cars 38.203 auto’s in Europa, een daling van 21,8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
In februari 2022 was de XC60 het bestverkochte model van het bedrijf met 13.503 auto’s (2021: 14.463 eenheden), gevolgd door de XC40 met 12.611 auto’s (2021: 15.818 eenheden) en de XC90 met een verkoop van 5.582 auto’s (2021: 6.808 eenheden).
• Volvo Cars meldt verkoop van 42.067 auto’s in februari; eenderde e-auto’s zoals dit C40 Recharge-model. Foto Volvo.