VW, BMW, Mercedes: de Duitse auto-industrie zit gevangen in de Chinese valstrik
De investeringsstrategie van Duitse autofabrikanten is vooral gebaseerd op groei in China. Maar dat brengt grote risico’s met zich mee.
’s Werelds grootste chipfabrikant TSMC, gevestigd in Taiwan en met een marktaandeel van 92 procent op het gebied van geavanceerde chips, wil in de toekomst ook in de VS, Japan en Duitsland gaan produceren. De fabrikant geeft bijna $100 miljard uit aan de nieuwe fabrieken. Tegen de achtergrond van een mogelijk militair conflict met China wil het Westen zijn afhankelijkheid van Taiwan verminderen. Het woord ‘de-risking’ circuleert in steeds meer bestuurskamers, aldus een Tagesspiegel column.
Met ‘de-risking’ wordt bedoeld de afhankelijkheid van producenten en producten uit China voor de eigen productie, maar ook de afhankelijkheid van de Chinese markt. TSMC is niet het enige bedrijf dat vertrouwt op het verminderen van risico’s. Apple heeft de afgelopen twee jaar ook delen van zijn productie uit China teruggetrokken en naar India verplaatst. Er bestaat grote angst dat China zijn aanspraak op de wereldmacht ook militair zou kunnen waarmaken. Ook de Duitse automanagers moeten zich hiervan bewust zijn. Maar terwijl andere bedrijven hun Chinese strategie heroverwegen, vergroten Duitse fabrikanten hun betrokkenheid in China.
Op de autoshow in Beijing maakte Volkswagen vrijwel uitdagend bekend de investeringen in China te willen opvoeren. Een nieuwe samenwerking met de Chinese fabrikant Xpeng werd gevierd en er werd ook een modelinitiatief aangekondigd. Ze willen in China een heel scala aan nieuwe, betaalbare en innovatieve kleine elektrische auto’s ontwikkelen en op de markt brengen. Mensen willen dit soort auto’s graag hebben in Europa, maar Volkswagen wil ze hier in eerste instantie niet hebben. De focus ligt puur op de markt in China.
Dat is niet verrassend. Volkswagen heeft van oudsher een sterke band met China, aangezien het in de jaren tachtig de eerste westerse fabrikant was die auto’s in China mocht bouwen. Soms bedroeg het marktaandeel van VW in China meer dan 20 procent. Deze dagen zijn al lang voorbij, maar VW genereert nu ongeveer 40 procent van zijn totale omzet in China. Gezien de voorspelde groeicijfers in de Chinese autosector is het geen wonder dat alle fiches op de kleur rood staan.
- De investeringsstrategie van Duitse autofabrikanten is vooral gebaseerd op groei in China. Maar dat brengt grote risico’s met zich mee. Foto BYD.