Werkzaamheden aan A27 plagen niet alleen automobilisten, maar ook taxibedrijven en Wmo-klanten, weet Taxi Berm
Elke afsluiting van de snelweg A27 is een hoofdbreker voor Taxi Berm in Hank, noteert BN De Stem, die als een van de weinige kranten rapporteert over de problemen die vooral taxibedrijven in het Wmo-vervoer ondervinden door de werkzaamheden en sluitingen van de A27: “Een vijfminutenritje wordt ineens drie kwartier”, vertelt eigenaar Mark Berm de regionale krant.
Op het kantoor van Taxi Berm in Hank – vlakbij de A27, de belangrijke verkeersader tussen Noord- en Zuid-Nederland die Rijkswaterstaat momenteel ingrijpend onder handen neemt – hangt een overzicht van alle wegafsluitingen. Vooral die van de A27 tussen Breda en Utrecht houdt de planner goed in de gaten. “We laten ons niet meer verrassen”, zegt Berm. Want elke afsluiting van de snelweg heeft gevolgen voor het taxibedrijf.
Berm staat wel voor een grote uitdaging als de Keizersveerse brug tussen Hank en Raamsdonksveer of de Merwedebrug tussen Sleeuwijk en Gorinchem dicht is. “Dan moeten we flink omrijden.” Deze twee bruggen zijn onderdeel van de snelweg A27, waaraan momenteel flink wordt gewerkt. Daarom zijn deze bruggen dit jaar al regelmatig afgesloten geweest. En daar blijft het niet bij. “Er komt nog het een en ander op ons af.”
Berm houdt het nauwlettend in de gaten. Zijn 98 voertuigen zijn dagelijks goed voor ongeveer 650 ritten. Een afsluiting van de Keizersveerse brug heeft grote invloed op de planning en de kosten van de taxiritten, zeker nu hij geen ontheffing heeft om door het tractortunneltje bij Keizersveer te mogen. Een vijfminutenritje van Hank naar Raamsdonksveer verandert zo in een reis van bijna drie kwartier. De volgende mogelijkheid om Altena in zuidelijke richting te verlaten ligt namelijk zo’n 18 kilometer naar het oosten bij Heusden. Ook bij een afsluiting van de Merwedebrug moet Berm rekening houden met veel extra reistijd. “Gemiddeld rijden er elk uur drie van onze taxi’s naar Gorinchem. Als de brug is afgesloten moeten we via Zaltbommel of Dordrecht. Dat is kostbare tijd.”
Zijn chauffeurs zijn langer onderweg en dat betekent dat hij op dat soort dagen meer mensen moet inzetten om alle klanten op de plek van bestemming te krijgen. Extra reistijd betekent ook meer kosten voor stroom, diesel en onderhoud. “Maar het is vooral vervelend voor onze klanten in de taxi. We vervoeren onder meer dialysepatiënten, ouderen en mensen met een beperking. Deze kwetsbare mensen zitten door de afsluitingen veel langer in de taxi en dat is voor hen niet altijd even prettig.”
Berm heeft zijn opdrachtgevers, veelal overheidsorganisaties, beloofd dat deze klanten op tijd op hun bestemming arriveren. “Als wij te vaak te laat komen, moeten we sommige opdrachtgevers een boete betalen. Gelukkig hebben ze tot nu toe allemaal begrip getoond als we door de verkeersdrukte te laat waren.” De extra kosten die Berm maakt door de afsluitingen op de A27 kan hij niet zo maar doorberekenen, want in de contracten zijn vaste prijzen afgesproken. Ook hoeft hij niet bij Rijkswaterstaat aan te kloppen voor een schadevergoeding. Berm legt zich erbij neer. “Ik vind het vervelender dat wij door de wegwerkzaamheden en afsluitingen soms niet kunnen leveren wat onze klanten van ons gewend zijn. Gelukkig is het tijdelijk en staan we over een paar jaar, als alles klaar is, juist minder in de file op de A27.”
- Werkzaamheden aan A27 plagen niet alleen automobilisten, maar ook taxibedrijven en Wmo-klanten, weet Taxi Berm. Foto Taxi Berm.