Westerschelde Ferry en Zeeuwse Connexxion-busdiensten krijgen goede rapportcijfers
Terwijl inmiddels wordt gestreefd naar het opheffen van de autotol voor de Westerscheldetunnel, waarschijnlijk in 2023, geven de gebruikers van de ov-verbindingen via de Westerschelde Ferry (Vlissingen-Breskens) en de bussen van Connexxion in een onderzoek van de provincie Zeeland dit jaar hoge rapportcijfers: een 8 en een 7,9. Ook werd er minder geklaagd over beide vervoersdiensten. En dat is weleens anders geweest.
In coronajaar 2020 had het geen zin om een onderzoek te houden. Het aantal reizigers was zo gekelderd dat het geen eerlijk beeld zou opleveren. Over de Westerschelde Ferry kwamen in dat jaar zestig klachten binnen, slechts ééntje minder dan in 2019 toen voor het laatst een tevredenheidsonderzoek werd gehouden. De meeste mensen klaagden over het uitvallen van afvaarten. Bij Connexxion kwamen toen zevenhonderd klachten binnen. Dat zijn er veel, maar het zijn er nog altijd ruim driehonderd minder dan in 2019. De meeste passagiers klaagden over het in- en uitchecken en het niet op tijd rijden van de bus.
Verder waren er relatief veel klachten gerelateerd aan corona, zoals het ongemakkelijke gevoel dat reizigers hadden. Het was en is namelijk niet eenvoudig om anderhalve meter afstand te houden in een bus. Een klachtenpiek kende het busvervoer over de voordeelkaart Zeeland Voordeel. Die bleek voor een aantal reizigers namelijk helemaal geen voordeel te bieden. Het merendeel van die klachten ging over de gestegen kosten van scholieren naar Middelharnis. Voor hen werd uiteindelijk een compensatieregeling getroffen.
- Westerschelde Ferry en Zeeuwse Connexxion-busdiensten krijgen goede rapportcijfers. Foto provincie Zeeland.