Woensdag staking op Belgische spoor; TreinTramBus heeft begrip voor de actie
Door een staking van het spoorpersoneel in België rijdt woensdag naar verwachting maar een kwart van de treinen in België. Het stakende spoorpersoneel hoopt met de staking extra geld van de regering af te dwingen. Ze willen onder andere dat er meer collega’s in dienst worden genomen en dat er een verlaging van de werkdruk komt.
Van de intercity’s in België vallen er vanaf dinsdagavond 22.00 uur drie op de vijf uit, aldus de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Van de stoptreinen is dat driekwart. Extra treinen in de spits zullen haast helemaal niet rijden. In de Waalse provincies Namen en Luxemburg is helemaal geen treinverkeer.
De Belgische spoorwegen denken dat de hinder in het internationale verkeer mee zal vallen. Zo zullen de IC’s tussen Brussel en Amsterdam en de Eurostartreinen gewoon rijden, aldus de NMBS. Wel kan het lokale treinverkeer tussen Roosendaal en Antwerpen en Luik en Maastricht verstoord zijn. Ook kan wellicht een ICE-trein naar Duitsland worden geschrapt.
Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt staking, maar steunt de vraag voor meer middelen en personeel voor het spoor. “Als reizigers delen we de bezorgdheid van het spoorwegpersoneel over de personeelstekorten,” zegt Stefan Stynen, voorzitter van de reizigersvereniging. “De resultaten – geschrapte treinen, te korte treinen door onderhoudsproblemen, te weinig personeel in de stations – ondervinden ook wij elke dag.”
Rond Antwerpen zijn sommige treinen al bijna een jaar geschrapt bij gebrek aan machinisten en/of controleurs. In Mortsel Oude God stopt daardoor zelfs in de spits amper één trein per uur. Ook naar Essen, Puurs en de Kempen rijden nog steeds niet alle geplande treinen. De aanhoudende kwaliteitsproblemen duwen mensen de auto in.
TreinTramBus staat achter de ambitieuze plannen van minister Gilkinet en de federale regering om overal om het half uur een trein te laten rijden. In combinatie met goede aansluitingsknopen kan het spoor hierdoor de ruggengraat worden van een efficiënt ov, waarvoor mensen hun auto laten staan. Stynen: “Die modal shift is nodig om onze milieu- en klimaatdoelstellingen te halen en ons verkeersinfarct op te lossen. Zonder extra mensen en middelen, vooral dan machinisten, controleurs en onderhoudsmedewerkers, zal dat echter niet lukken. Het is dan ook absoluut noodzakelijk dat de federale regering dit najaar nog de nodige budgettaire middelen vrijmaakt om de ambities waar te maken.”
- Woensdag staking op Belgische spoor; TreinTramBus heeft begrip voor de actie.