OV Ombudsman: vervoerders moeten meer informatie geven bij aanschaf Flex of Flow abonnementen
OV Ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar bij klachten over het openbaar vervoer, heeft een nieuwe kwartaalrapportage uitgebracht. In deze rapportage over het vierde kwartaal van 2021 pleit OV Ombudsman voor betere informatie voor reizigers, wanneer zij een Flex of Flow abonnement aanschaffen. Dit zijn abonnementen, die uitgaan van reizen op rekening. Het komt soms voor dat het nieuwe abonnement het oude kortings-abonnement buiten werking stelt, waardoor de reiziger voor een deel van zijn reizen geen korting krijgt.
De vervoerders waarschuwen hier wel voor, maar reizigers worden hier toch geregeld door verrast. OV Ombudsman vraagt vervoerders om coulant om te gaan met verzoeken om terugbetalen van misgelopen korting, als door het ‘reizen op rekening’ abonnement het andere abonnement buiten werking is gesteld.
Daarnaast besteedt OV Ombudsman in deze kwartaalrapportage aandacht aan liften en roltrappen op stations. Bij defecten kan het soms lang duren voordat een lift of roltrap gerepareerd is. OV Ombudsman vindt dat reparatie van dergelijke belangrijke voorzieningen meer prioriteit moet krijgen.
De gehele kwartaalrapportage van de OV Ombudsman is hier te vinden: https://www.ovombudsman.nl/wp-content/uploads/Kwartaalrapportage-Q4-2021-OV-Ombudsman-.pdf
• OV Ombudsman: vervoerders moeten meer informatie geven bij aanschaf Flex of Flow abonnementen. Foto U-OV.