Wordt Uber het nieuwe Expedia of Booking? Zeer twijfelachtig!
In Groot-Brittannië wil Uber niet alleen maaltijden en taxiritjes via de app aanbieden, maar ook reizen en hotels. En om het vervoerssegment uit te breiden, kondigde Uber onlangs aan dat het in 2025 alle taxi’s ter wereld op de eigen app wil hebben. Dat moet helpen de cijfers wat op te poetsen en het gebrek aan chauffeurs op te lossen. “Maar als je denkt dat Dara Khosrowshahi van Uber de volgende Expedia of Booking gaat maken, denk dan even aan de jarenlange inspanning die Booking Holdings levert om de ‘connected trip’ te bouwen,” zegt Dennis Schaal, executive editor van het internationale reisvakmagazine Skift in een bijtend commentaar. “Want wie gaat er nu een vakantie plannen en starten met een rideshare-app?”
“Wat is het eerste dat mensen doen bij het plannen van die droomvakantie? Is het om erachter te komen welke auto of trein hen van het vliegveld naar het hotel brengt? Nou, niet precies – of laten we zeggen, nooit,” schrijft Schaal. “Houd daar rekening mee wanneer u het nieuws verwerkt dat rideshare- en maaltijdbezorgbedrijf Uber later dit jaar vluchten wil toevoegen aan zijn Britse app, en daarna ook hotels. Als een eerste stap in zijn productuitbreiding, wil de Britse Uber-app deze zomer al het nationale spoor- en busvervoer toevoegen.”
Ondanks de kop van CNBC: “Uber wil een ‘superapp’ voor reizen creëren door vliegtuigen, treinen en huurauto’s toe te voegen”, denkt Uber-CEO Dara Khosrowshahi, de voormalige CEO van Expedia Group en nog steeds bestuurslid, gewoon een schakelaar om te zetten zodat Uber de volgende Expedia, Booking Holdings of Airbnb kan worden. “Ik herinner me de reactie van Khosrowshahi in 2014 nadat Skift met het nieuws kwam dat Amazon een hotelboekingsbedrijf lanceerde in de VS, en iedereen speculeerde dat de Grote Twee in die tijd, namelijk Booking en Expedia, snel de Grote Drie zouden worden. Khosrowshahi – toen nog de baas van Expedia – zei dat hij Amazon als concurrent verwelkomde, maar voegde eraan toe dat Expedia bijna twee decennia bezig was geweest om de hotelboekingssite en de bijbehorende relaties op te bouwen. Hij verwachtte dan ook dat Expedia concurrerend zou blijven.” En wat gebeurde? Amazon beëindigde een jaar later abrupt zijn Amerikaanse hotelactiviteiten, in oktober 2015, zonder enige uitleg.
“Als Uber van plan is om een superapp-strategie te ontwikkelen met onder meer vervoer over land, voedselbezorging, winkels, vluchten en hotels, dan hoeft het alleen maar naar superapp Grab in Zuidoost-Azië te kijken om de uitdagingen te zien,” zegt Schaal. “Grab heeft een paar jaar geleden hotels van Booking.com en Agoda toegevoegd aan de Grab-app, en dat heeft geen positieve resultaten opgeleverd. De accommodatie-activiteiten van Grab waren zo klein dat het woord ‘hotel’ niet eens werd genoemd in de winstaankondiging en analistenoproep van Grab voor 2021 op 3 maart van dit jaar.
“Uber ziet het toevoegen van verschillende vervoerswijzen aan zijn Britse app als een logische evolutie van zijn Go Anywhere, Get Anything-strategie, maar geeft toe dat hotels een vertrekpunt zijn. Het maakte geen details over zijn vluchten en hotelplannen bekend, behalve dat het geen klachten van reizigers over vluchten of hotels zal behandelen. Vermoedelijk zouden de boekingen gebeuren via de nog steeds niet-geïdentificeerde partnersites. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat Khosrowshahi de CEO van Expedia Group, Peter Kern, sms’te of een drankje met hem dronk en met hem besprak hoe de Expedia-vluchten en hotelinventaris op de Uber-app te krijgen zouden zijn.”
“Uber boekte bijna een nettoverlies van $ 500 miljoen in 2021, en het toevoegen van vluchten, met hun kleine enkelcijferige commissies, zou Uber nauwelijks winst opleveren. Hotels komen met hogere commissies, maar Uber is niet van plan om helemaal opnieuw te beginnen om hotel- of kortetermijnverhuurrelaties over de hele wereld te ontwikkelen en zal daarom alleen inkomsten delen met partners.”
Natuurlijk, gaat Skift verder, Uber heeft een grote naamsbekendheid, veel geld om aan marketing uit te geven en een CEO die al twee decennia in de reissector en de periferie ervan heeft gewerkt. Maar Uber zou een enorm gevecht hebben het gedrag van de consument bij het plannen van reizen echt te beïnvloeden, gezien de veelzijdige activiteiten van de app op het gebied van vervoer, maaltijdbezorging en detailhandel. Super-apps hebben totnogtoe weinig invloed gehad op reizen.”
“Voordat Uber “een one-stop-shop voor deur-tot-deurreizen” wordt, kijk dan eerst eens naar de miljarden dollars en jarenlange inspanningen die Booking Holdings investeert in zijn strategie voor ‘connected travel’. Zogenaamde multimodale bedrijven, die alles van veerboten, vliegtuigen en taxi’s proberen te integreren in hun reisplanning, hebben een bewogen staat van dienst.”
Zoals een recent artikel in Wall Street Journal het verwoordde over Uber’s aanstaande uitstapje naar vluchten en hotels: “Ride-hailing bedrijf wordt geen online reisbureau – het wil gewoon dat mensen meer tijd aan zijn app besteden.”
- Wordt Uber het nieuwe Expedia of Booking? Zeer twijfelachtig! Foto Google.