Follow The Money (FTM): “Blunderbussen van Chinees bedrijf breken ov-vervoerder Keolis op” – Deel 4
Terwijl de media volop berichten over de side letters, arriveren in juni 2020 de eerste BYD-bussen uit China per schip in Nederland. Later volgen ook bussen gemaakt in de BYD-fabriek in Hongarije. Vanaf december 2020 worden ze ingezet. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar al na een maand blijkt dat de bussen tal van mankementen vertonen.
Ze vallen stil door accuproblemen, de verwarming van de chauffeurscabine heeft problemen, deuren willen niet meer open of klappen tijdens de rit vanzelf open. Het regent klachten. Van chauffeurs over het materieel, van klanten die tevergeefs op hun bus wachtten. Al snel springen het AD en De Telegraaf op het nieuws. RTV Oost meldt op 27 januari 2021 dat de bussen dan al driehonderd keer zijn uitgevallen. Van de 250 bussen die op dat moment in gebruik zijn, hebben er 180 klachten.
Om imagoschade te beperken, neemt BYD Europe een opmerkelijke stap. Managing director Isbrand Ho, die zelden in de publiciteit treedt, geeft in februari 2021 een interview aan De Stentor, waarin hij excuses aanbiedt aan alle reizigers en chauffeurs van Keolis. Ho vindt wel dat de problemen in perspectief moeten worden gezien: “Als we 246 dieselbussen hadden geleverd, hadden we ook problemen gehad. Het blijven machines die je maakt en bedient met mensen en je hebt altijd aanloopproblemen.”
Ho wijst op de snelheid waarmee de bussen moesten worden geleverd. Normaliter geldt een testperiode van vijf, zes weken voordat een bus de weg op gaat. “Nu was dat een week. Erg kort. Maar daar konden wij niet veel aan doen.” De accuproblemen ontstonden volgens hem doordat de buschauffeurs de batterij niet eerst volledig leeg rijden voordat ze die aan de oplader hangen. “Met een paar dagen zijn alle problemen voorbij,” belooft Ho de lezers van De Stentor. Het is wishful thinking of pure pr-praat, want de problemen gaan niet voorbij. Integendeel. Eind maart besluit Keolis alle 246 streekbussen door een ‘verbeterstraat’ te halen.
Dan blijkt dat de door BYD geleverde bussen niet uniform zijn. “Van vrijwel geen enkele bus was de bedrading hetzelfde. Dan liep die links, dan rechts, en dan weer langs het dak van de bus. Dat betekende dat onze technische dienst per bus moest uitzoeken hoe de bedrading liep. Dat kostte enorm veel tijd. We hebben dat besproken met een after sales manager van BYD, maar die zei dat ze in China andere productieprocessen hebben. Daar hechten ze niet zoveel waarde aan standaardisatie,” zegt een goed ingevoerde bron binnen Keolis.
“Ons was beloofd dat de elektrische bussen tal van innovaties zouden bevatten, maar in de praktijk bleken dat verslechteringen. Een voorbeeld? De dieselbussen werden verwarmd met een dieselkachel. Omdat alles elektrisch moest, werden de nieuwe bussen voorzien van infraroodverwarming. Maar als je die aanzette, ging de bus zowat in vlammen op. BYD schoof de schuld af op de leverancier van die kachels,” zegt de eerder geciteerde interne bron.
- De verwachtingen waren hooggespannen, maar al na een maand blijkt dat de bussen tal van mankementen vertonen. Foto Keolis.