Alstom zorgt voor spoorbeveiliging op Hoekse Lijn (Rotterdam-Hoek van Holland)
Met de levering van het spoorbeveiligingssyteem draagt Alstom bij aan de ingebruikname van de laatste kilometers van de Hoekse Lijn tot aan station Hoek van Holland Strand. Met dit laatste stukje heeft Alstom de hele spoorbeveiliging in het Rotterdamse metronetwerk voltooid. De laatste kilometer is vanochtend in gebruik genomen.
Met deze ingebruikname is de volledige levering van Alstom voor de Hoekse Lijn afgerond. Het is een goed voorbeeld van de manier waarop spoorbeveiligingssystemen en controle bijdragen aan de ambitieuze strategie van de RET om de spoorwegcapaciteit te maximaliseren met een verbeterde en efficiëntere lijn. Met de Hoekse Lijn kunnen passagiers voortaan met het openbaar vervoer naar het strand reizen. Deze directe verbinding verkort de reistijd en zal het gebruik van het ov stimuleren.
“Wij willen de engineering- en managementteams van de RET graag bedanken voor de goede samenwerking, zodat we dit project succesvol konden afronden,” zegt Bernard Belvaux, Alstom’s Managing Director Benelux. “De ingebruikname van de laatste kilometer toont aan dat de spoorbeveiligingsoplossingen van Alstom betrouwbaar zijn en dat onze teams beschikken over de knowhow om veiligheidssystemen voor stedelijke mobiliteit te leveren.”
Johan Taal, Manager Strategische Programma’s & Projecten van de RET benadrukt: “Deze laatste kilometer staat centraal in onze strategie om onze passagiers te verzekeren van vervoer naar een symbolische plaats als het strand. Het spoorbeveiligingssysteem vormt een belangrijk onderdeel van dit mobiliteitsproject.”
Alstom heeft software geleverd om dertig vakken en één technische ruimte veilig te beheren. Het systeem is geïnstalleerd door een projectteam van meer dan 25 ingenieurs en technici uit Utrecht en Katowice (Polen), in nauwe samenwerking met het projectmanagementteam van de RET in Rotterdam. Behalve het geïnstalleerde seinstelsel beheert Alstom ook het onderhoud van de hele Hoekse Lijn en het bedrijf verleent 24 uur per dag ondersteuning aan de RET met onder meer preventieve en correctieve activiteiten.
Alstom heeft verschillende grote stedelijke mobiliteitsprojecten in Nederland. Zo heeft het bedrijf metro’s geleverd voor Rotterdam en Amsterdam, trams voor Den Haag en Rotterdam en verschillende spoorbeveiligingsprojecten, zoals het Rotterdamse metroproject en de implementatie van het CBTC-systeem (automatische rijondersteuning) voor de Amsterdamse metro. Als servicepartner met geavanceerde monitoring op afstand zorgt Alstom door preventief en correctief onderhoud, revisie en schadeherstel ook voor dat de voertuigen dagelijks beschikbaar zijn, zoals voor de trams in Utrecht en de M5/M6 metrovoertuigen van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn.
Met circa 500 medewerkers in Nederland heeft Alstom veel expertise in projectbeheer, spoorbeveiliging en allerlei serviceactiviteiten, zoals preventief onderhoud. Het bedrijf is aanwezig op elf locaties om dichtbij zijn klanten te zijn: Ridderkerk voor services, Nieuwegein depot voor tramonderhoud, 6 depots in Rotterdam voor locomotieven, tram- en treinonderhoud en Utrecht en Amsterdam als projectkantoor voor seingevingsoplossingen.
- Alstom zorgt voor spoorbeveiliging op Hoekse Lijn (Rotterdam-Hoek van Holland). Foto RET/R. Keus.