Vertrouwelijk rapport: Eurostar had vanaf Amsterdam kunnen blijven rijden, maar ProRail lag dwars
Eurostar, de rechtstreekse snelle trein die Amsterdam viermaal per dag met Londen verbindt, hoeft tijdens de komende renovatie van Amsterdam Centraal helemaal geen halfjaar tot een jaar worden stilgelegd. De huidige terminal kan gewoon openblijven, blijkt uit een vertrouwelijk rapport. NS en Eurostar waren daar sterk voorstander van, maar ProRail ging ervoor liggen, ontdekten diverse media.
Tenzij het overleg van Eurostar-CEO Cazenave vanochtend aan IenW, ProRail en NS iets heeft veranderd, rijdt de Eurostar vanaf juni volgend jaar zeven tot elf maanden niet vanaf Amsterdam Centraal Station. Dat maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen vrijdag bekend. De reden? De Eurostar-terminal op perron 15 wordt al afgebroken, terwijl de vervangende terminal in de Amstelpassage, onder perron 5, pas aanzienlijk later gereed is.
Maar uit een recente second opinion door Studio Bereikbaar blijkt echter dat er meer scenario’s op tafel lagen. Zo had Eurostar kunnen blijven vertrekken vanaf de huidige plaats. Deze optie genoot de sterke voorkeur van Eurostar en NS en was volgens de onderzoekers weliswaar lastig, maar niet onhaalbaar.
De andere optie was uitwijken naar Rotterdam Centraal; dat zou de verbouwing van Amsterdam Centraal beduidend eenvoudiger maken. ProRail voelde daar om die reden best voor, maar Eurostar noemde die variant ‘commercieel onhaalbaar’, want de huidige opstapplek op Rotterdam CS biedt slechts ruimte om 160 reizigers per trein te laten opstappen. Om dat naar ruim 400 reizigers te tillen – het aantal instappers vanuit Amsterdam is vanwege de beperkte personele- en terminalcapaciteit gemaximeerd op 260 – , zou het reguliere binnenlandse treinverkeer waarschijnlijk moeten worden ingeperkt. Ook vanuit Groot-Brittannië waren er bezwaren: ‘ “want de reizigers uit het VK willen met name naar Amsterdam”.
• Vertrouwelijk rapport: Eurostar had vanaf Amsterdam kunnen blijven rijden, maar ProRail lag dwars. Foto NS.