UITP publiceert position paper over CO2-normen voor stadsbussen
“We bevinden ons op een beslissend moment voor het behalen van de Europese klimaatdoelstellingen, en elke vervoerswijze – inclusief het openbaar vervoer – moet bijdragen door de uitstoot waar mogelijk te verminderen,” stelt de internationale ov-organisatie UITP. “De voorgestelde herziening van de CO2-emissiedoelstellingen voor zware bedrijfsvoertuigen omvat nieuwe regels voor bussen die fabrikanten ertoe aanzetten meer emissievrije voertuigen op de markt te brengen.”
In zijn nieuwe position paper bespreekt UITP de veelbelovende staat van de inzet van schone bussen en de resterende uitdagingen die moeten worden aangepakt. Overstappen op bussen op elektriciteit of waterstof betekent de aanschaf van voertuigen, het transformeren van garages, het omscholen van personeel en het inzetten van laadinfrastructuur. Om de transitie naar groen openbaar vervoer te versnellen, is overheidssteun nodig, waaronder voldoende financiering voor bussen en hun infrastructuur.
Ambitieuze tijdlijn: vanaf 2030 alleen nog maar emissievrije stadsbussen… De UITP maakt zich zorgen over de voorgestelde tijdlijn van de nul-emissiedoelstelling voor nieuwe stadsbussen. Het succes ervan hangt niet alleen af van de vraag of fabrikanten voldoende emissievrije bussen kunnen produceren, maar ook of de randvoorwaarden het mogelijk maken dat de ov-sector vanaf 2030 alleen deze voertuigen koopt.
Naast verschillende nationale strategieën hebben individuele steden en regio’s ook verschillende wegen gekozen om de vervoerssector koolstofvrij te maken. “De nieuwe CO2-normen geven een duidelijk marktsignaal af en kunnen een echte impuls geven aan de inzet van emissievrije bussen, wat veelbelovend is. Maar we horen ook de zorgen van onze leden, degenen die geen weg zien naar voldoende financiering in het verschiet en degenen die in biomethaan hebben geïnvesteerd om hun wagenpark koolstofarm te maken. De tijdlijn voor stadsbussen is extreem ambitieus en dreigt delen van het openbaar vervoer achter zich te laten,” aldus Thomas Avanzata, woordvoerder van de UITP-commissie voor de Europese Unie
Voor het definiëren van een stadsbus zit het venijn in de details. Krachtens de richtlijn schone voertuigen waren de inkoopdoelstellingen voor schone en emissievrije bussen alleen van toepassing op bussen van klasse I en klasse A. Deze stadsbussen lopen voorop in de inspanningen om over te stappen op koolstofarme alternatieven.
De voorgestelde verordening breidt de definitie van stadsbussen echter uit tot bussen van klasse II met een lage instap, die vaak worden gebruikt voor openbaar vervoer over langere afstanden, zowel regionaal als interstedelijk, en nog steeds moeilijk koolstofarm te maken zijn. Deze voertuigen vielen voorheen niet onder de inkoopdoelstellingen, waardoor het ambitieniveau in één stap van 0 naar 100 zou gaan.
Vorige week riep UITP in een gezamenlijke brief met IRU en ACEA de Europese wetgevers op om dit probleem aan te pakken en Klasse II-bussen met lage instap uit de stadsbusdefinitie te verwijderen.
Lees hier de position paper van de UITP: https://www.uitp.org/publications/uitp-position-paper-on-co2-standards-for-heavy-duty-vehicles/
- UITP publiceert position paper over CO2-normen voor stadsbussen. Redactiefoto.