Westerscheldetunnel pas tolvrij vanaf 1 januari 2025, maar tol voor vrachtwagens blijft voorlopig
Automobilisten en motorrijders hoeven vanaf 1 januari 2025 geen tol meer te betalen als ze gebruikmaken van de Westerscheldetunnel. Om gemiste inkomsten uit de tolheffing de komende jaren te dekken, stelt het Rijk 140 miljoen euro beschikbaar. Regelmatige gebruikers van de tunnel vragen zich af waarom de maatregel pas in 2025 ingaat. Vrachtvervoerders vinden het merkwaardig dat zij wel tol moeten blijven betalen.
Demissionair minister Mark Harbers (IenW) en de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas ondertekenden gisteren in Den Haag een overeenkomst over het tolvrij maken van de tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. “Dit is een langgekoesterde wens van de Zeeuwen en het is mooi dat we die wens nu, in goede samenwerking met de provincie Zeeland, in vervulling kunnen laten gaan”, aldus Harbers.
Een meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich ruim een jaar geleden uit voor het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Aanvankelijk was het de bedoeling de tunnel pas in in 2033 tolvrij te maken. “Een tolvrije tunnel is een belangrijke impuls voor de leefbaarheid en economie van Zeeland. Naast de bereikbaarheid in Zeeland is het tolvrij maken van de tunnel een forse verbetering voor de verbinding met de rest van Nederland en Vlaanderen”, aldus Van der Maas.
Het bedrag van 140 miljoen euro dekt de gemiste inkomsten door de tolheffing tot 2030. Harbers zei dat ook voor de periode 2030-2033 afspraken zijn gemaakt. Als het voorgenomen rekeningrijden, ook wel betalen naar gebruik genoemd, dan toch niet wordt ingevoerd, dekt het Rijk ook voor die periode de gemiste inkomsten uit de tolheffing.
Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar. Wel hebben het Rijk en de provincie Zeeland afgesproken zich de komende tijd in te spannen om dit ook op te lossen. Van der Maas zei dat het niet alleen een kwestie van financiën is. Wanneer het vrachtverkeer meer gebruik gaat maken van de tunnel, heeft dit wellicht gevolgen voor de infrastructuur, die daarop wellicht niet voldoende is toegerust. Een retour door de tunnel kost voor een personenauto 10 euro. Veelgebruikers en abonnementhouders betalen minder. Per dag maken gemiddeld ruim 21.000 voertuigen gebruik van de verbinding.
- Westerscheldetunnel pas tolvrij vanaf 1 januari 2025, maar tol voor vrachtwagens blijft voorlopig. Foto: De Westerscheldetunnel.