Brusselse taxi’s betoogden tegen verplichting aanschaf elektrische wagens en gebrekkig overleg
In Brussel hebben taxibestuurders maandag geprotesteerd tegen het volgens hen gebrekkige overleg tussen de politiek en de taxisector. Ze deden dat , aldus Bruzz, na een oproep van Febet, de federatie van Belgische taxi’s. Deze organisatie scoorde onlangs nog met het winnen van een rechtszaak tegen illegatle activiteiten van Uber voor het Brussels Hof van Beroep.
Doorn in het oog van de actievoerders is onder andere de maatregel die bepaalt dat alle nieuwe taxi’s in Brussel vanaf 1 januari 2025 emissievrij moeten zijn. Na de start bij het Noordstation, gingen circz 40 taxi’s naar het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en rond 15.30 uur werd een delegatie van Febet ontvangen op het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS).
“Er is al vijf jaar lang nagenoeg geen overleg met de sector terwijl in die periode wel een taxihervorming werd doorgevoerd,” hekelt Khalid Ed-Denguir, voorzitter van de Belgische Taxifederatie. “Toch werd er nadien geen overlegcommissie opgericht, ondanks een verzoek in die zin van de speciale Ubercommissie aan de Brusselse regering.”
Volgens de voorzitter is de indruk ontstaan dat de regering zich niets aantrekt van de situatie van de taxi’s. “Dat heeft rampzalige gevolgen, zowel voor ons als voor de gebruikers. Hoe kunnen we onze dienstverlening verbeteren als er niet eens overleg is?” vraagt hij zich af.
Behalve het gebrek aan overleg zit ook de verplichting om de voertuigen vanaf 1 januari 2025 te vervangen door elektrische voertuigen de federatie dwars, evenals de “verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de vergoedingen en belastingen bij Brussel Mobiliteit. Er is geen budget voor steun of voor de verbetering van de dienstverlening toegekend,” benadrukt Febet.
Bij het kabinet-Vervoort was maandagnamiddag te horen dat de taxisector wel degelijk wordt geconsulteerd en dat dat ook in de toekomst zal gebeuren, zelfs al is er sinds 2015 geen bijeenkomst meer geweest van het adviescomité van de sector. Brussel Mobiliteit legt bovendien de laatste hand aan een analyse over de representativiteit van de sectorale leden in het comité. De kwestie wordt binnen twee weken behandeld door de Brusselse regering.
Het overleg met de sector is maandagnamiddag “sereen en constructief” verlopen, klinkt het ook. “Mijn regering heeft het mogelijk gemaakt om de sector te hervormen en te moderniseren,” aldus de minister-president volgens zijn kabinet. “We moeten de sector blijven ondersteunen bij de toepassing ervan.” Ook benadrukt het kabinet dat de maatregel waardoor alle nieuwe taxi’s in Brussel vanaf 1 januari 2025 emissievrij moeten zijn enkel zal gelden voor nieuwe taxi’s, niet voor taxi’s die nu al rondrijden. Ook heeft het Gewest voorzien dat die verplichting er enkel komt indien er voldoende laadpalen zijn. Een taskforce zal daarover een rapport overmaken aan de regering.
- Brusselse taxi’s betoogden tegen verplichting aanschaf elektrische wagens en gebrekkig overleg.