Transdev Nederland bestelt 46 e-bussen bij Volvo Buses voor Utrechtse concessie
Volvo Buses heeft van Transdev Nederland een grote order ontvangen voor 46 elektrische bussen waarmee ze het openbaar vervoer in de stad Utrecht gaan elektrificeren. Het is de grootste order voor volledig elektrische Volvo-bussen tot nu toe sinds de formele samenwerking met carrosseriebouwer MCV van start ging.
“We zijn ontzettend blij dat we nu kunnen melden dat Transdev ons eerder dit jaar heeft gekozen als partner om Utrecht verder te elektrificeren. We werken al lange tijd samen en het is erg bevredigend om te zien dat dit heeft geresulteerd in een order voor 46 elektrische bussen”, aldus Bas Dubois, Managing Director, Volvo Buses Benelux.
De nieuwe bussen, waarvan het type (8900 of 7900) nog niet bekend is, krijgen een compleet nieuw ontwerp aan de voorkant van het voertuig en verschillende nieuwe functies voor meer comfort en veiligheid voor de bestuurder. Dit omvat een nieuw bestuurdersgedeelte met een dynamisch instrumentenpaneel en een opnieuw ontworpen bedieningspaneel, die de bestuurder helpen om gefocust te blijven en niet afgeleid te worden. Ze zijn ook uitgerust met de nieuwste actieve veiligheidssystemen van Volvo Buses, met een sterke focus op het beschermen van onbeschermde weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.
Bovendien omvat de overeenkomst met Transdev een Usable Energy Commitment, waaronder Volvo Buses de benodigde energie garandeert om de bussen de komende tien jaar te laten rijden. “Om elektrische bussen te laten rijden, moet je rekening houden met verschillende parameters die het energieverbruik beïnvloeden, en met de Usable Energy Commitment zorgen we ervoor dat Transdev de energie krijgt die ze nodig hebben om hun operatie uit te voeren”, zegt Bas Dubois. “Over het algemeen toont deze bestelling het vertrouwen dat Transdev heeft in Volvo Buses als een sterke partner voor het exploiteren van geëlektrificeerd openbaar vervoer.”
De bussen zullen naar verwachting op de ochtend van 14 december 2025 in Utrecht in gebruik worden genomen. Het chassis wordt geproduceerd in de fabriek van Volvo Buses in Borås, Zweden en de carrosserieën worden gemaakt door Volvo Buses’ partner MCV, die daarvoor op dit moment een speciale fabriek bouwt in Egypte.
- Gaat de 8900 e-bus in Utrecht rondrijden of wordt het toch de 7900, die een flinke update kreeg. Foto Volvo Buses.