Eurostar viert 30-jarig jubileum met grote zoekwedstrijd naar 30 Gouden Tickets in Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Liège-Guillemins
Eurostar viert dit jaar zijn 30e verjaardag. Om dit jubileum groots te vieren, organiseert Eurostar een onvergetelijke Ticket Hunt! Op zaterdag 14 december, tussen 12.00 en 13.00 uur, veranderen de stations Brussel-Zuid, Luik-Guillemins en Antwerpen-Centraal tot het speelterrein van de jacht, waar 30 gouden tickets te vinden zijn. Zoek mee en maak kans op een Eurostar-trip – een feestelijk einde van 2024 en de perfecte start voor je reisdromen van 2025!
Avonturiers en reisliefhebbers kunnen op zoek gaan naar één van de 10 zorgvuldig verborgen Golden Tickets in de stations*, goed voor een totaal van 30 tickets. Elk gevonden ticket biedt een kans op een eersteklas reis voor twee personen naar een bestemming naar keuze**, uit de 28 iconische steden die Eurostar verbindt, waaronder Londen, Amsterdam, Parijs, Keulen en meer.
De hele dag door worden hints gedeeld om deelnemers te helpen de felbegeerde tickets te vinden. Deze hints zijn te vinden via de Instagram-accounts van lokale influencers: @FranekLife, @AlexandraKoljaj en @EnderScholten. Daarnaast zullen Eurostar-medewerkers in uniform aanwezig zijn in de stations om deelnemers extra aanwijzingen te geven.
Praktische informatie en voorwaarden voor deelname aan de Gouden Ticket Hunt:
- 14 december van 12.00 tot 13.00 uur
- Station Brussel-Zuid (hoofdhal – zone internationale vertrekken)
- Station Luik-Guillemins (hoofdhal – begane grond en perron 1)
- Station Antwerpen-Centraal (hoofdhal – zijde Astridplein)
- Om het gevonden ticket te verzilveren, moeten deelnemers het op dezelfde dag registreren bij de aanwezige Eurostar-medewerkers in het betreffende station. De gewonnen reis kan worden geboekt tussen 6 januari en 30 april 2025.
Sinds 1994 maakt Eurostar reizen in Europa makkelijker, sneller en groener. In die 30 jaar tijd is Eurostar gegroeid van 3 miljoen reizigers in het eerste jaar naar ruim 18,6 miljoen in 2023, met in totaal al meer dan 380 miljoen passagiers.
- Opgetogen feestvierders: Eurostar viert 30-jarig jubileum met grote zoekwedstrijd naar 30 Gouden Tickets in Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Liège-Guillemins.
TAXI
Geen zzp’ers meer voor Uber Eats, alleen nog uitzendwerkers; Nog niet dezelfde stap in de taxisector
Uber Eats stopt met de inhuur van zzp’ers. Vanaf volgend jaar maakt de maaltijdbezorger uitsluitend gebruik van uitzendkrachten. Volgens Uber is deze keuze het gevolg van ‘de ontwikkeling in de Nederlandse wet- en regelgeving’. Vanaf 1 januari gaat de Belastingdienst namelijk weer handhaven op de Wet DBA. Die ziet erop toe dat bedrijven een boete of een naheffing kunnen ontvangen als zij zzp’ers inhuren die eigenlijk in loondienst horen. Uber Eats zegt hiermee dus een vlucht vooruit te nemen. Maar volgens Zakaria Boufangacha van vakbond FNV in Trouw kon “Uber niet anders dan zich als werkgever gedragen”. Maar volgens Uber zet het niet dezelfde stap in het personenvervoer, “waar de situatie compleet anders is.”
De FNV klaagde in 2019 concurrent Deliveroo aan vanwege hun zzp-model. Deliveroo had een jaar eerder alle werknemers in dienst ontslagen en ze vervangen door enkel zzp’ers. Volgens FNV waren dat allemaal schijnzelfstandigen. In 2021 stelde het gerechtshof in Amsterdam de vakbond in het gelijk. En vorig jaar februari volgde de Hoge Raad met eenzelfde oordeel nadat Deliveroo in hoger beroep was gegaan. Deliveroo vertrok uit Nederland. FNV spreekt dan ook van ‘een groot succes’ nu Uber Eats besloten heeft de samenwerking met zzp’ers af te zweren. In 2020 gaf Jitse Groen, topman bij het moederbedrijf van Thuisbezorgd, al aan niet langer met zzp’ers te willen werken.
De zzp’ers die nu nog maaltijden rondbrengen voor Uber Eats kunnen als uitzendkracht blijven werken voor het bedrijf. Via uitzendbureaus Adecco en Randstad krijgen zij dan een contract aangeboden. Voordat Uber tot dit besluit kwam, heeft het bedrijf eerst uitvoerig gesproken met bonden en experts op het gebied van sociale zekerheid. “We hebben voor het eerst gepolderd, dat is nieuw voor ons”, zei interim-directeur Nick Hilhorst in De Telegraaf.
Toch roepen die ogenschijnlijk goede bedoelingen van Uber Eats de vraag op of maaltijdkoeriers voldoende geholpen zijn met een uitzendkracht. Volgens arbeidsrechtadvocaat Pascal Besselink van juridisch dienstverlener Das in Trouw zijn de koeriers arbeidsrechtelijk in ieder geval beter beschermd dan toen ze werkten als zzp’er. Als uitzendkracht bouwen ze namelijk wel pensioen op (vanaf 21 jaar), hebben ze recht op vakantiedagen, vakantiegeld en krijgen ze spullen om hun bezorgingen te kunnen verrichten.
Taxichauffeurs die werken voor Uber hoeven overigens niet te rekenen op dezelfde arbeidsrechtelijke bescherming als hun collega’s bij de bezorgafdeling. Uber laat weten de taxidienst voorlopig niet anders in te richten en daar nog steeds te werken met zelfstandige ondernemers. Maar ook tegen deze dienst van Uber heeft vakbond FNV een zaak lopen over schijnzelfstandigheid. Het gerechtshof in Amsterdam moet daar nog uitspraak over doen.
- Geen zzp’ers meer voor Uber Eats, alleen nog uitzendwerkers; Nog niet dezelfde stap in de taxisector. Redactiefoto.
EU-regels voor platformwerkers zijn definitief: omzetting binnen twee jaar in nationale wetgeving
Op 11 november werd de Europese richtlijn voor Platformwerkers definitief. Lidstaten hebben nu twee jaar – tot 2 december 2026 – om de richtlijn om te zetten in de eigen nationale wetgeving. De bedoeling van de richtlijn, waarover op Europees vlak jarenlang heftig werd gestreden, is om situaties van schijnzelfstandigheid te voorkomen. Platformwerkers hebben geregeld weliswaar de status van zelfstandigen, maar, zo stelt de EU vast, er is vaak wel degelijk sprake van een arbeidsverhouding.
Deze platformwerkers moeten daarom dezelfde arbeidsrechten en sociale bescherming genieten die werknemers hebben, conform het nationale en het EU-recht. Met de nieuwe regels kan op een eenvoudigere manier de arbeidsstatus van platformwerkers bepaald worden. Meer dan 28 miljoen mensen in de EU werken via een of meer digitale arbeidsplatformen. In 2025 zullen dat naar verwachting 43 miljoen zijn.
- EU-regels voor platformwerkers zijn definitief: omzetting binnen twee jaar in nationale wetgeving. Redactiefoto.