Raad van State schorst keuze Belgische spoorwegen om nieuwe MR30-treinstellen door CAF in Spanje te laten bouwen
De Raad van State schorst de beslissing van de Belgische spoorwegen (NMBS) om te gaan onderhandelen met het Spaanse CAF over de aankoop van nieuwe treinen. CAF won de Europese aanbesteding met een minieme voorsprong op Alstom. De Franse treinbouwer zegt een bijna even goed en bovendien goedkoper voorstel te hebben ingediend. Ook Siemens diende een offerte in.
De NMBS had eind februari het Spaanse bedrijf CAF als ‘preferred bidder’ aangeduid voor de bouw van MR30-treinstellen, goed voor 3,4 miljard euro. Twee concurrenten die ook een offerte hadden ingediend, het Franse Alstom en het Duitse Siemens, reageerden uitermate teleurgesteld. Bernard Belvaux, de CEO van de Benelux-tak van Alstom, noemde bij VRT NWS de beslissing zelfs “shockerend”. Volgens Belvaux was het voorstel van Alstom bovendien ruim 100 miljoen euro goedkoper dan dat van CAF, terwijl de globale score maar heel licht in het voordeel van de Spanjaarden zou zijn uitgevallen.
Alstom, dat zowel in Brugge als Charleroi productiesites heeft met in totaal 3.000 werknemers, ging in maart naar de Raad van State met de vraag om de beslissing te laten schorsen. Dat gebeurt nu dus effectief. Volgens de Raad van State blijkt uit de beslissing van de NMBS niet welke methode de NMBS heeft gebruikt om de technische kwaliteit van de verschillende offertes te beoordelen. De spoorwegmaatschappij gaat op die manier, aldus de Raad van State, “voorbij aan het beginsel van transparantie” dat een overheidsbedrijf in acht moet nemen bij de gunning van overheidsopdrachten.
Door de schorsing wordt de bestelling gepauzeerd en mag de NMBS niet verder met CAF. De Raad van State moet nu beslissen of de bestelling ook effectief vernietigd wordt. Zonder nieuwe bestellingen vrezen de vakbonden bij Alstom in België voor banenverlies. De opluchting na het bekend worden van de uitspraak van de Raad van State bij de werknemers van Alstom in België was groot.
“NMBS analyseert het arrest van de Franstalige kamer van de Raad van State en zijn gevolgen”, reageert de NMBS. “Op het eerste gezicht vereist het arrest a priori geen nieuwe aanbestedingsprocedure. Aangezien er nog een beroep voor de Nederlandstalige kamer van de Raad van State tegen dezelfde beslissing hangend is, kan NMBS zich nog niet definitief over de gevolgen van de beroepen uitspreken.”
Daar voegt de NMBS bij VRT NWS nog aan toe: “De tijdige bestelling van nieuwe MR30-motorstellen is van groot belang voor de vernieuwing van de vloot rollend materieel van NMBS en om tegemoet te komen aan de groei van het aantal reizigers, zoals voorzien in het openbaredienstcontract 2023-2032 dat met de Belgische Staat is gesloten.”
- Raad van State schorst keuze Belgische spoorwegen om nieuwe MR30-treinstellen door CAF in Spanje te laten bouwen. Redactiefoto.